درس هفتصد و چهل و هشتم

احکام غسل جنابت

مسألة 17: « إذا كان ماء الحمام مباحا لكن سخن بالحطب المغصوب لا مانع من الغسل فيه‌ لأن صاحب الحطب يستحق عوض حطبه و لا يصير شريكا في الماء و لا صاحب حق فيه‌».[1]

غسل با آب مسخن به هيزم مغصوب

صاحب عروه قدس الله سره مسأله‏اى را بيان مى‏كنند و آن اين است كه شرط كرديم كه بايد مكلّف آن مائى كه با او غسل مى‏كند، بايد مباح بشود، اگر ملك الغير شد و صاحبش راضى نبود غسل محكوم به بطلان است، و اشتراطش هم مبتنى بر مسأله امتناع اجتماع الامر و النّهى بود. روى اين اساس اين مسأله را عنوان مى‏كند كه اگر ماء الحمام مباح است و ملك صاحب الحمام است، ولكن صاحب الحمام او را به حطب غصبى به وقود غصبى گرم كرده است، نفت او را يا گازوئيل يا حطب چيزى را كه وقود است و ملك غير است و صاحبش راضى نبود با او اين آب حمام را گرم كرده است، اين در خانه‏ها هم اتّفاق مى‏افتد، مى‏بينيد كه خانه مال خودش است، آب مال خودش است، ولكن وقودى را كه با او آب را گرم كرده است آن وقود غصبى و ملك الغير بود، ايشان مى‏فرمايد غسل كردن در حمامى كه آب او به حطب غصبى گرم شده است لا بأس به، غسلش صحيح است، فرقى نمى‏كند صاحب الحمام خودش هم غسل بكند يا ديگران غسل بكنند مع العلم، مع العلم بر اين كه اين حطب غصبى بود و ديديم يا خودش غصب كرده است و آورده است و آب را گرم كرده است، اين غسلش صحيح است. چرا؟ براى اين كه اين آبى كه در او غسل مى‏كند اين ملك خالص صاحب الحمام است، دو تا مالك ندارد بلکه تمام المال ملك صاحب الحمام است، و ماء مشترك نمى‏شود ما بين صاحب الحمام و صاحب الوقود.

توضيح و بررسی مسأله

 مطلبى را در مقام مى‏گوئيم، اين قاعده و ضابطه كلّى است که در تمام موارد بايد مراعات بشود. آن وقتى انسان در مال خودش با ديگرى شريك مى‏شود که مال ديگرى را كه غصب كرده است امتزاج به مالش داشته باشد يا در مالش عين مال غير باقى بماند، مثل اين كه فرض كنيد شخصى آورده است مثلاً يك مقدار از برنج غصبى را قاطى كرده است به برنج مباح خودش اینجا شركت حاصل مى‏شود. اين برنج موجود مشترك مى‏شود ما بين خودش و ما بين ديگرى. به نسبت المالين اگر ده كيلو مال خودش است و دو كيلو مال غير است شركت در سدس مى‏شود، چون كه امتياز و جدا كردنش ممکن نیست، در اين صورت سدس اين عين خارجى مال الغير است، پنج سدسش مال اين شخص غاصب، يا نه قاطى نشده است ولكن عينش موجود است، مثل اين كه خيوطى را از كسى غصب كرده است و با آن خيوط ثوبش را دوخته است، در اين ثوب اصل الثوب که پارچه است مال خودش است، ولكن خيوط ملك آن كسى است كه از او غصب كرده است، اين مال خودش در ما نحن فيه ممتاز است از مال ديگرى، در موارد امتزاج امتياز از بين مى‏رود جای شركت است.

و امّا در جاهايى كه عين مال غير در مال خودش نيست اصلاً، اثر مال الغير موجود است. مثل اين كه رنگ غصبى بود و آن پارچه خودش را با آن رنگ غصبى رنگ كرد، پارچه‏اش سفيد بود مى‏خواست مشكى بشود با رنگ غصبى رنگ كرد، وقتى كه رنگ كرد فقط در پارچه لون است، عين مال الغير نيست، چون كه اگر عين مال الغير باشد رنگ نمى‏شود كه، رنگ آن وقتى مى‏شود كه پارچه را رنگ بكند كه همينجور صبّاغى كه معروف است در خارج، اين پارچه‏اى كه شسته شده است و آورده شده است و فقط مشكى است رنگش عوض شده است، اين پارچه همه‏اش‏ ملك خودش است و مال مردم عين ندارد بلکه مال مردم اثرش باقى مانده است، در اين صورت در مواردى كه مال مردم فقط اثر شده است و وصل شده است به مال خودش، در تمامى موارد شركت نيست، نه شركت امتزاجى هست و نه هم مثل آن ثوب مخیط است كه نخهايش مال غير است، در ما نحن فيه تمام اين پارچه مال خودش است، فقط آن رنگ را ضامن است، چون حرام كرده است و غصب كرده است و آن رنگ را صرف و اتلاف كرده است عوض او به ذمّه مى‏آيد، مثل است، مثلش یا قيمى است، قيمتش، و امّا اين رنگ و اين لون ملك آن شخص نمی شود، لون، لون پارچه است، عين را كسى مالك بشود، وجه اين عين را هم آن شخص مالك است، پيش عقلا معقول نيست كه عينى ملك كسى باشد وصفش كه عين ندارد ملك كسى ديگر باشد، اين نمى‏شود، بدان جهت شما اگر يك دو كيلو ميخ ريختيد و چند قطعه چوبى تهيه كرديد به يك جنّارى گفتيد يا نجّار! بيا اين ميخ‏ها و اين هم تخته، اين را پنجره درست كن، آن هم آمد پنجره درست كرد، عينى از خودش صرف نكرده است، فقط بريد و ميخ‏هاى شما را هم زد، بعد نجّار گفت كه پول مرا بده، گفتيد نمى‏دهم، درست كردى بيخود درست كردى، در ما نحن فيه اين پنجره ملك شما است، نجّار بگويد من راضى نيستم اين پنجره را بگذارى، او بگويد يا نگويد راضى باشد يا نباشد اين پنجره ملك شما است، فقط آن فعلى را كه او موجود كرده است شما او را ضامن هستى، و الاّ آن تخته‏ها با ميخ‏ها هزار تومان بيشتر نمى‏ارزيد، الآن كه اين پنجره كرد اين دو هزار تومان قيمتش هست در بازار، پس نصفش مال او، نصفش مال تو، نه شرکت نمی آید، چرا؟ چون كه عوض فعل او اجرتش است، اين اثر فعل او است، اثر فعل او است كه عينى ندارد مجرّد الاثر است، عين را هر كس مالك شد وصف را هم او مالك مى‏شود، پس يك قاعده كلّيه است که در مواردى كه شئ اثرش اثر مال الغير است و وصفى هست كه در مال شخص پيدا شده است، اگر به وجه محرّم موجود شده باشد و به صرف مال الغير موجود شده باشد يا به عمل الغير موجود شده باشد على وجه العدوان و الغصب اين عين ملك آن شخص مالك است، كسى که عين را مالك است آن عين موصوفه را مالك است، پنجره را شما مالك هستيد، ولكن آنى كه شما ضامن هستيد اجرت او است، عوض مال او است، اين كه وقود را صاحب حمامى آورده است مال غير است و سوزانده است در آن مخزن و در خزينه‏اى كه آب گرم مى‏شود فعل حرام است و تصرّف مال الغير است، ولكن وصفى كه در آب پيدا شد كه حرارت است اين آب موصوف مال حمامى است آب ملك او است، وصف عوض ندارد، بلکه آن مالى كه تلف كرده است او عوض دارد، و آن عوضش را بايد مال مثلى است مثلش، قيمى است قيمتش، عمل است اجرتش را بايد به صاحبش رد بكند، اين ميزان كلّى است، و اساس اين ميزان اين است كه وصف ملك مى‏شود اين را منكر نيستيم، بدان جهت شما اگر اسب كسى را غصب كرديد و آورديد يا گوسفند يا گاو كسى را غصب كرديد و آورديد و لاغر شد موقعى كه برمى‏گردانيد آن لاغرى‏اش آن نقصى كه در او پيدا شده است ضامن هستيد بايد عوض او را بدهيد، ارش را بدهيد، ارش يعنى قيمت آن وصف كه عين را قيمت مى‏كنند بدون اين وصف چند است و با وصف چند بود، تفاوت را كه ارش تعبير مى‏كنند بايد بدهيد، ضمان مى‏آورد، تلف اوصاف در ملك الغير موجب ضمان است، اینجاى شك نيست، مدّعا اين است كه وصف در ملك كسى موصوف و عين ملك كسى ديگر بوده باشد اين پيش عقلاء نيست، بدان جهت در موارد الوصف ضامن مى‏شود انسان آن مالى را كه تلف كرده است و اين وصف را با او موجود كرده است يا اين كه عملى را كه به آن عمل اين وصف موجود شده است، و من هنا كسى طلا را برد به زرگر داد كه اين را يك گوشواره درست كن، او هم گوشواره را درست كرد، گفت نه بيخود درست كردى من اينجور نگفته بودم، على كلّ تقديرٍ او هم يك جور ديگر درست كرده بود، در ما نحن فيه اين گوشواره‏ها مال كسى است كه صاحب طلا است، چون كه هيأت اثر حساب مى‏شود، وجود ديگرى ندارد، اثر و وصف حساب مى‏شود، مال او است، منتهى اگر آن به فعلی که گفته بود عمل كرده است اجرتش را ضامن است، و امّا نه اگر او جور ديگر گفته بود اينجور ديگر درست كرده است، آن عملش را هم ضامن نيست، چرا؟ چون كه گفته بود من گفتم اينجور گوشواره درست كن، اين شكلى كه درست كردى اين را من نگفته بودم، زرگر مى‏گويد من ديدم اين از آن بهتر است، بيخود ديدى، من آن را گفتم، بدان جهت اگر موجب ضمان اجرت بوده باشد اجرتش را ضامن است، و الاّ اجرتى را هم ضامن نيست.

روى اين اصل است كه ايشان در عروه فتوا مى‏دهد و بايد هم فتوا بدهد اگر با وقود غصبى با حطب غصبى آب گرم شد غسل كردن در آن آب مانعى ندارد هم براى خود حمّامى كه اين كار را كرده است هم براى كس ديگرى، ولو به واسطه استعمال حطب ضمان پيدا كرده است، كار حرام كرده است، ولكن آب از ملك بودن براى صاحب حمامى خارج نمى‏شود، اين يك مسأله.

حکم غسل در حوضهای مدارس علميه

مسألة 18: « الغسل في حوض المدرسة لغير أهله مشكل ‌بل غير صحيح بل و كذا لأهله إلا إذا علم عموم الوقفية أو الإباحة‌».[2]

 مسأله ديگرى هم كه باز از فروعات اباحة الماء است اين است كه در مدارس مى‏بينيد حوضهايى درست مى‏كنند، حوض قشنگى هست، كسى از بيرون آمده است و در آن مدرسه مى‏خواهد وضوء بگيرد يا جنب است غسل بكند آنجا، سابقاً در بحث وضوء گذشت، اگر محرز بوده باشد كه اين وقفش وقف عام است مثل بعضى مدارسى كه هم وقف شده است طلبه‏ها سكنى پيدا كنند هم اهل بازار بيايند وضوء بگيرند غسل بكنند از مراحیضش استفاده كنند، در بعضى بلاد هست همينجور مدارسى، اگر اينجور بوده باشد شخص بداند كه وقف، وقف عام است احراز كند مى‏تواند آن جا وضوء بگيرد و مى‏تواند هم غسل بكند، چون كه هر كسى بيايد اینجا وضوء بگيرد و غسل كند، وقفش وقف عام است، و امّا اگر اين معلوم نشد نمى‏تواند غسل كند، كما اين كه در بحث وضوء گفتيم نمى‏تواند وضوء بگيرد. چرا؟ براى اين كه در ما نحن فيه اصل به اين معنا كه اصل اين است كه واقف اين را وقف نكرده است بر عموم داخلين فى المدرسه اين اصل بلامعارض است، اين اصل معارض نيست با اینکه اصل اين است كه به خصوص ساکنین فى المدرسه وقف نكرده است، اين مراحض را يا اين آب را، چون كه اين اصل اثرى ندارد ولو مشكوك است كه به خصوص آنها وقف كرده است يا نه، ولكن اصل اثرى ندارد. چرا؟ چون كه قطعاً بر آنها تصرّف كردن در اين حوض و در مراحیض غسل كردن و وضوء گرفتن جايز است، اصل اثرى ندارد، مگر اين كه اصل اينها به اينها وقف نكرده است يعنى به عموم وقف كرده است، که آن اصل مثبت مى‏شود، نفى احد الضّدّين به استصحاب و اثبات اين كه ضدّ ديگر موجود شده است اين اصل مثبت است، چون كه اثر عملى ندارد و به ساكنين تصرّف كردن جايز است اصل اين است كه به خصوص اينها وقف نكرده است جاری نيست، و امّا اصل بر اين كه بر عموم وقف نكرده است يا بر عموم اجازه نداده است اين اثر دارد، چون كه اگر اجازه بدهد عموم مى‏توانند تصرّف كنند، وقتى كه گفت اصل گفت كه بالعموم اذن نداده است يا به عموم وقف نكرده است نمى‏تواند تصرّف كند.

ايشان مى‏فرمايد اين حرف در خود ساكنين مدرسه هم هست، چون كه مدرسه‏هايى در بلاد خصوصاً در ازمنه متأخّره كه عارف هستند به جهت بهداشتى عموم مردم وقتى كه در مدرسه حوض درست مى‏كند، اين حوض را فقط براى اين كه انسان وضوء بگيرد يا فرض كنيد دستش را آب بكشد براى آن است، امّا بيايد غسل كند و چرك و كثافتش را بريزد توى اين حوض به اين نحو وقف نمى‏كنند، بدان جهت اگر شك بشود ساكنين در مدرسه که بر آنها وقف شده است اين حوض حتّى براى غسلشان هم كه تويش بروند غسل بكنند يا شستشو كنند، غسل لازم نيست، شستشو بكنند، يا اينجور وقف نشده است فقط براى وضوء گرفتن و تصرّفات متعارفه وقف شده است، طلبه نمى‏تواند برود غسل كند آن جا. چرا؟ به جهت اين كه همان اصل جارى است، اصل اين است كه در غير آن متيقّن كه عبارت از وضوء و ساير تصرّفات است براى غير آنها وقف نكرده است، همان اصل جارى مى‏شود، فرقى نمى‏كند.

ولكن اگر درست دقت بكنيد اين كه فقط بايد وضوء و اينها بگيرد قيد مى‏خواهد، به ذهن اينجور مى‏زند انسان چه جورى كه در منزل خودش سكنى پيدا مى‏كند مدرسه‏اى را كه وقف بر طلبه‏ها مى‏كنند همان سكنى در نظر واقف است كه از بلاد غربت كه مى‏آيند برايشان لازم نبوده باشد منزل تهيه بكنند متحمّل اين زحمت نشود، براى آنها منزل تهيه مى‏كند به نحو وقف كه به سکنای آنها، ظاهرش اين است كه انسان در منزل خودش هر تصرّفى را مى‏كند تصرّف انتفاعى، نه مى‏فروشد منزلش را، آن تصرّفات انتفاعيه‏اى كه از منزلش مى‏كند همان تصرّفات انتفاعيه هم جايز است، ظاهر اينجور است.

 بدان جهت است كه بعضى از فقهاء در مسأله غسل كردن طلبه در حوض مدرسه مع عدم معلوميّة عموم وقف نگفته‏اند مثل صاحب عروه جايز نيست، گفته‏اند احتياط اين است كه نكند، اين خوب هم هست، احتياط به اين معنا عيبى ندارد، ولكن يك طريقه‏اى، يك ظاهرى هست كه قرينه عامّه حساب مى‏شود و آن قرينه عامّه اين است كه ساير اشخاص در منزل خودشان چه جور تصرّف مى‏كنند در حوضشان در تابستان غسل مى‏كنند ديگر، منتهى بدنش بايد چرك و كثافت نداشته باشد كه ديگران را بيچاره بكند، نه كسى كه سالم است و بدنش آن قذارت و كذاها را ندارد برود آن جا غسل بكند براى جنابتش،براى ليالى شهر رمضان، ظاهر اين است كه مادامى كه قرينه بر خلاف قائم نشود، نمى‏شود اينجا فتوا داد به عدم الجواز، بلكه اگر جرأت داشته باشد شخصى فتوا به خلافش مى‏دهد، البتّه در آن مواردى كه اينجور قرينه عامه باشد، منتهى يك كسى است واقف خيلى نظافت كار است حتّى مى‏گويد اصلاً به حوض تماشا كنيد اين براى قشنگى وقف شده است، دست زدن نه، لوله گذاشته است از لوله بايد دست شست، اگر اينجورها در بين يك قرينه خاصّه‏اى باشد نمى‏گويم آن جاها را، و امّا در جايى كه متعارف مدرسه‏اى درست مى‏كند كه اين مسكن طلّاب بشود مثل آنهايى كه ساكن در منازلشان هستند اينها هم اينجور ساكن بشوند، مقتضايش همين بود كه عرض كردم.

حکم وضوء و غسل به آبی که در راهها برای آشاميدن می گذارند

مسأله 19: «الماء الذي يسبلونه يشكل الوضوء و الغسل منه‌إلا مع العلم بعموم الإذن‌«.[3]

عرض مى‏كنم بر اين كه در ما نحن فيه ايشان مسأله ديگرى را مى‏فرمايند، و آن مسأله ديگر اين است كه رسم است در بلاد گرمسير مثل قم و اينها يا در ايّام محرّم و صفر توى حبه ‏ها توى تانكرها آب مى‏گذارند كه مردم از آنها بخورند، يك كسى مى‏بيند كه خلوت است و كسى نيست و خودش هم جنب است، هوا هم گرم است و تابستان است، مى‏گويد خوب شيرش را باز مى‏كنيم و همين جا غسل جنابت مى‏كنيم ديگر، حمام رفتن چرا؟ اين همين جور مى‏شود اين را؟ ايشان مى‏گويد نمى‏شود، تصرّف در آب مسبّلی كه معلوم نيست اباحه عامّه است يعنى به هر تصرّفى حتّى به غسل كردن اين معلوم نيست نمى‏شود زيرش غسل كرد، همان اصل جارى است، اصل اين است كه مالك اباحه نكرده است يا وقف نشده است بر اين معنا، هر جايى كه اصل مجری پيدا كرد و علم و اطمينان يا قرينه بر عموم نشد مجراى اصل آمد و مورد شك شد اصل اين است كه اباحه نشده است، اذن داده نشده است، اصل اين است كه وقف عام نشده است و هكذا و هكذا.

بطلان غسل به مئزر غصبی

مسألة 20: « الغسل بالمئزر الغصبي باطل‌».[4]

 بعد ايشان قدس الله نفسه الشّريف مسأله‏اى را مى‏گويد كه آن مسأله ولو خودش فى نفسه عنوان كه شده است چيزى نيست الاّ انّه در اين مسأله مطالبى گفته مى‏شود كه اينها قواعد عامّه حساب مى‏شود و در امثال اين موارد بايد مراعات بشود، مسأله، مسأله مهمّه است از حيث قواعد، ايشان مى‏فرمايد الغسل بالمئزر الغصبى باطلٌ، يعنى كسى لنگ غصبى را به خودش بسته است، رفته است توى حوض غسل ارتماسى مى‏كند در تابستان، ايشان مى‏فرمايد كه اين غسلش باطل است، غسلش باطل است، چون كه اين تصرّف در مئزر است و حرام است ديگر، مئزر را خيس مى‏كند، مى‏برد توى آب، چه جورى كه پوشيدن مئزر حرام است و تصرّف است، او را هم خيس كردن او هم تصرّف است و حرام است، به واسطه غسل كردن مئزر را مى‏شوید، وقتى كه مئزر را شست حرام است و غسل صحيح نمى‏شود.

قد ذكرنا در مواردى كه عنوان محرّم با عنوان واجب اتّحاد وجودى داشته باشد، يعنى آنى كه عنوان واجب به او منطبق است بعينه عنوان حرام هم به او منطبق است، مثل اين كه انسان وضوء را با آب غصبى مى‏گيرد، خداوند متعال نفرموده است كه با آب مباح بشویى، شرطيّت شرعى نيست، وضوء غسل الوجه و اليدين به ماء طاهر است. اين ماء هم طاهر است، غسل الوجه و اليدين است، ولكن همين غسل الوجه و اليدين به مائى كه ملك الغير است و غير راضى نيست خود اين غسل الوجه اتلاف مال غير است و تصرّف در مال غير است، عنوان محرّم با عنوان واجب اتّحاد وجودى پيدا كرده است، در اين موارد قد تقدم الكلام چون كه عنوان خطاب نهى مقدم مى‏شود بر اطلاق خطاب الامر به وجوهى كه به يكى‏اش اشاره كرديم که خطاب نهى مقدّم كردنش بر خطاب امر جمع عرفى است چونکه خطاب نهی انحلالى است و خطاب الامر مطلوب به صرف الوجود است، و اهل العرف مى‏گويد كه آن صرف الوجود را به غير اين موجود بكن، چون كه هر وجود غصب حرام است و مبغوض است، بما انّه خطاب النّهى مقدّم مى‏شود بر خطاب الامر كه مطلوب در خطاب الامر صرف الوجود است، يك وقت اين است كه اصلاً غافل است از غصب، خودش هم غاصب نيست، آن يك مسأله ديگرى است، نهى ساقط شده است، و امّا اگر نهى ساقط نشود مع العلم و الانتفاع بخواهد با او وضوء بگيرد، وضوئش باطل است چون كه فعلش حرام است، اين وضوء متعلّق امر نيست و مرخصٌّ فيه هم نيست شارع از انى نهى كرده است، لذا محكوم به بطلان مى‏شود.

و امّا در مواردى كه عنوان واجب با عنوان حرام تركيب انضمامى پيدا كردند، مثل اين كه آب مباح در اناء غصبى است، انسان از اناء غصبى برمى‏دارد صورتش را مى‏شوید وضوئا قد تقدم الكلام كه اين وضوء صحيح است، ولو اناء غصبى است و برداشتن از او تصرّف حرام است، الاّ انّه اغتراف كه حرام است او وضوء نيست، وضوء غسل الوجه و اليدين و مسح الرأس و الرجلين است، اغتراف مقدمه وضوء است و محرم بر آن مقدمه منطبق است، عيبى ندارد که شارع امر ترتّبى و ترخيص ترتبى بدهد، بگويد اگر معصيت را مرتكب شدى كه نكن، حرام است، تيمم بگير و نماز بخوان اگر آب ديگر ندارى، اگر آب ديگر دارى در اين تصرّف نكن وضوء به آب ديگر بگير، ولكن اگر تصرّف كردى و حرام را مرتكب شدى صورتت را بايد بشویى يا مرخص هستی كه صورتت را بايد بشویى، اين عيبى ندارد امر ترتّبى، چون كه تركيب، تركيب انضمامى است اتحاد وجودى نيست بدان جهت در ما نحن فيه صحيح مى‏شود.

كلام در اين است كه آيا اتزار به مئزر غصبى از موارد اتّحاد وجودى است يا از موارد تركيب انضمامى است، مثل صاحب عروه و ديگران كه ما بين موارد تركيب اتّحادى و تركيب انضمامى فرق نمى‏گذارند، همه را يك كاسه مى‏كنند و يك حكم جارى مى‏كنند حكم معلوم است كه فتوا هم مى‏دهد باطلٌ.

 انّما الكلام در اين است آنهايى كه قائل به ترتب هستند و تفرقه مى‏اندازند ما بين موارد تركيب اتّحادى و تركيب انضمامى آنها در اين مورد چه مى‏گويند، فرموده‏اند اينجا تركيب انضمامى است،چون كه انسان آب را به بشره‏اش برساند او غسل است، به لنگ برساند كه غسل نيست، آب را كه به بشره برساند او غُسل است، آب را به لنگ برساند آن هم غَسل است، تركيبشان انضمامى است، آنى كه واجب است ايصال الماء به بشره است، او واجب است و غُسل است، آنى كه حرام است و تصرّف در مال غير است ايصال ماء به آن لنگ است، وقتى كه اينجور شد اين دو تا تركيب انضمامى مى‏شود، غايت الامر به يك فعل هر دو تا را موجود مى‏كند، به يك صبّى كاسه را پر كرده است كه مى‏ريزد سرش، هم لنگ خيس مى‏شود هم بدنش، يا توى آب مى‏رود به يك ارتماس، به آن فرو رفتن هم بدنش خيس مى‏شود و هم لنگ خيس مى‏شود، اين مثل اين مى‏شود كه انسان تخته غصبى را زير پايش گذاشته است غسل مى‏كند، غسلش صحيح است، ولو به اين آب ريختن هم در بدن غسل را موجود مى‏كند هم تصرّف مى‏كند با اين يك صبّ در آن تخته‏اى كه تصرّف مى‏كند به آب ريختن در او، ايستادن در او كه حرام است آب ريختن هم حرام است، چون تصرّف آخر است در ملك غير، مى‏بينيد به يك صب ماء به سرش هم در بدن تصرّف مى‏كند و هم در اين تخته تصرّف مى‏كند، بدان جهت فرموده‏اند اینجا موارد تركيب انضمامى است، در موارد تركيب انضمامى حكم به صحّت مى‏شود.

ولكن اگر يادتان بوده باشد يعنى تفصيل اين مطلب را در باب اجتماع امر و نهى گفتيم در اصول، مجرّد تركيب انضمامى تصحيح عمل نمى‏كند، بله در موارد تركيب اتّحادى عمل محكوم به بطلان است، اما اينجور نيست كه در همه موارد تركيب انضمامى مجرّد اين كه تركيب انضمامى شد عمل حكم به صحّت بشود، موارد تركيب انضمامى صحّتش به بركت ترتّب است، چون كه شارع مى‏تواند امر كند به آن مأموربه على تقدير تحقق العصيان، كه بگويد على فرض اين كه اين عصيان را كردى آب را از اناء غصبى برداشتى صورتت را بايد بشویى، يا مى‏توانى صورتت را بشویى، اين على تقدير العصيان كه بگويد اگر اينجور عصيان مى‏كنى و سه دفعه آب را از اين اناء غصبى سه مشت پشت سر هم برمى‏دارى بايد وضوء بگيرى يا مى‏توانى وضوء بگيرى.

و امّا در مواردى كه اين امر و ترخيص ترتّبى ممكن نشد، آن كجا است كه ممكن نمى‏شود؟

آن اين است كه اگر شما منهىٌّ عنه را موجود كرديد مأموربه هم قهراً موجود مى‏شود، آنى كه عنوان مأموربه به او منطبق مى‏شود، اگر خواستيد عنوان منهىٌّ عنه را موجود بكنيد قهراً عنوان مأموربه موجود مى‏شود يا كلّش يا بعضش، كه به نحوى كه اگر خواستيد منهىٌّ عنه را موجود بكنيد مأمور به موجود مى‏شود، غسل اين است كه از قرن الى القدم شسته بشود ديگر، منتهى ترتيباً سر و گردن اول ثمّ بدن، ارتماس بشود دفعةً گذشت ديگر، غسل جنابت اين است با قصد غسل جنابت، چون كه عنوان قصدى است، خوب وقتى كه شما لنگ غصبى را بستى و زير آب رفتى كه معصيت را موجود مى‏كند يا لنگ غصبى را بستيد و آب را كه مى‏ريزد هم به بدن مى‏رسد و هم به لنگ مى‏رسد، لنگ اگر خيس بشود به بدن هم آب رسيده است ديگر، اينجور نيست كه آب فقط به لنگ برسد و لکن به بدن نرسد، اين ممكن نيست، هر وقت كه اتيان كردن منهىٌّ عنه ملازم شد با وجود مأمور به، بگذاريد يك مثال روشنى بگويم:

بعضى‏ها گفته‏اند در موارد تركيب اتّحادى كه انسان با ماء غصبى وضوء مى‏گيرد امر ترتّبى ممكن است، شارع مى‏گويد اگر بر اين كه معصيت كردى و ماء غير را صرف كردى اقلاً نيّت وضوء بكن، چون كه نيّت وضوء امر قصدی است، اینجا هم بگويد اگر اين آب را مصرف كردى و بدنت را شستى نيّت غسل بكن.

گفتيم اين درست نيست، چون كه غسل نيّت غسل نيست، وضوء نيّت وضوء نيست، وضوء غسل الوجه و اليدين است با نيّت، غُسل غَسل جميع البدن است با نيّت، اگر به ماء غصبى من صورت را شستم وضوء موجود شده است، اگر عنوان قصد وضوء را هم بكنم خود وضوء موجود شده است، اگر نكنم غَسلش موجود شده است، وضوء غسل الوجه و اليدين است، چون كه امر ترتّبى ممكن نيست بدان جهت محكوم به بطلان است.

در ما نحن فيه هم همين جور است، اگر اين آب را ريخت به لنگ رسيد به بدنش هم مى‏رسد، آن وقتى كه رأس و رقبه را تمام كرد بدن را مى‏خواهد بشوید سينه را شسته است كه مى‏خواهد ما بقى بدن را بشوید چه جورى كه آب به لنگ مى‏ريزد به بدن هم مى‏رسد لا محالة، امر بكند شارع يا نكند، وقتى كه توى آب مرتمس شد آب به لنگ رسيد به بدن هم مى‏رسد، منفك نمى‏شوند از همديگر، آن جاهايى كه تفكيك ممكن است که ممكن است انسان منهىٌّ عنه را موجود كند ولكن مأموربه موجود نشود نه ذاتش نه بعضش، آن جاها ترتّب ممكن است، مثل آن جايى كه گفتم آب را بردارد از اناء غصبى وضوء نگيرد بلکه پايش را بشوید، اغتراف موجود است، ولكن وضوء موجود نيست، آن جاها ترتّب ممكن است، و امّا در جاهايى كه معصيت را موجود بكند قهراً آن مأمور به ذاتش کلّش او بعضش موجود مى‏شود، آن جا امر ترتّبى لغو است، چون كه اگر خيس كردى اين لنگ را بشوی بشره‏ات را لغو است، چون كه بشره شسته شده است، چون كه امر ترتّبى لغو است در آن مواردى كه تركيب انضمامى است ولكن اگر منهىٌّ عنه را اتيان كرد مأمور به كلّش يا بعضش موجود مى‏شود و امر در ما نحن فيه لغو مى‏شود بايد بگويد كه آن لنگ را كه غصب كردى سر را هم تا گردن بشوی، به اين قدر شارع مى‏تواند امر كند، اين لغو نمى‏شود، از سر تا اینجا شستن غُسل نيست، غسل من القرن الى القدم است، شارع بايد به او امر كند، امر به او لغو مى‏شود، چرا؟ براى اين كه آن بعضش قهراً اتيان شده است، به رفتن زير آب بعض غُسل موجود شده است، بعد هم كه مى‏خواهد غُسل را تمام بكند آنى كه بعض آخر است شسته نمى‏شود به او مى‏تواند شارع امر كند، و امّا وقتى كه مى‏خواهد آن غير بعض را كه غير رأس و صدر است مى‏خواهد بشوید بايد برود زير آب ديگر، ولو اول هم رفته است بايد برود زير آب تا شسته بشود ديگر، اين به مجرّد زير آب رفتن يا آب ريختن بدن شسته مى‏شود، چون كه شسته مى‏شود امر به غسل تمام ممكن نيست و ادلّه امر به غسل تمام ممكن نيست.

و من هنا نلتزم فى مثل المسأله در اين موارد كه امر ممكن نيست در ما نحن فيه به تمام المأمور به نلتزم ببطلان العمل، چون كه تصحيح عمل به امر و به ترخيص است، وقتى كه امر ترتّبى ممكن نشد حكم به بطلان مى‏شود، و الحمد الله ربّ العالمين.



[1] سيد محمد کاظم يزدی، العروة الوثقى، (بيروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، چ2، ت1409ق)، ج1، ص17.

[2]   سيد محمد کاظم يزدی، العروة الوثقى، (بيروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، چ2، ت1409ق)، ج1، ص303.

[3] سيد محمد کاظم يزدی، العروة الوثقى، (بيروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، چ2، ت1409ق)، ج1، ص303.

[4]   سيد محمد کاظم يزدی، العروة الوثقى، (بيروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، چ2، ت1409ق)، ج1، ص303.