درس هشتصد و نهم

 دم حيض

 مسألة 23: «إذا انقطع الدم قبل العشرة ‌فإن علمت بالنقاء و عدم وجود الدم في الباطن اغتسلت و صلت و لا حاجة إلى الاستبراء و إن احتملت بقاءه في الباطن وجب عليها الاستبراء و استعلام الحال بإدخال قطنة و إخراجها بعد الصبر هنيئة فإن خرجت نقية اغتسلت و صلت و إن خرجت ملطخة و لو بصفرة صبرت حتى تنقى أو تنقضي عشرة أيام إن لم تكن ذات عادة أو كانت عادتها عشرة و إن كانت ذات عادة أقل من عشرة فكذلك مع علمها بعدم التجاوز عن العشرة و أما إذا احتملت التجاوز- فعليها الاستظهار بترك العبادة استحبابا بيوم أو يومين أو إلى العشرة‌ ‌مخيرة بينها فإن انقطع الدم على العشرة أو أقل فالمجموع حيض في الجميع و إن تجاوز فسيجي‌ء حكمه‌«.[1]

ادامه بحث گذشته

كلام در مقام اول است انشاء الله، يعنى اگر ما قطع نظر بكنيم از رواياتى كه وارد شده است که زن اگر بعد از انقضاء ايام عادتش خونش مستمر بشود اعمال استحاضه را به جا مى‏آورد، معروف است این، اخبار بالاخبار النّافية للاستظهار، استظهار را اينها نفى مى‏كنند، از آن روايات اگر غمض عين بكنيم و نظر را فقط به رواياتى بيندازيم كه آنها امر به استظهار مى‏كنند كه زن وقتى كه ايام عادتش تمام شد و خونش قطع نشد كه احتمال مى‏دهد قبل العشره قطع بشود همه‏اش حيض بشود، يا مستمر بشود بعد العشره كه استحاضه بشود در واقع بعد از عادت، عرض كرديم استظهار در صورت جهل المرأة بالاستحاضة و الحيض است که اخبار امر كردند كه استظهار بكند، اين اخبار مختلف بودند. بعضى‏ها فرموده‏اند يك روز. در بعضى‏ها وارد شده است يك روز يا دو روز، در بعضى‏ها وارد شده بود دو روز، در بعضى‏ها وارد شده بود دو روز يا سه روز، در بعضى‏ها وارد شده بود تا سه روز، در بعضى‏ها وارد شده بود يك روز دو روز سه روز، در بعضى‏ها وارد شده بود تا تمام عشرة الحيض.

ديدگاه مشهور فقها و بررسی آن

 مى‏دانيد مشهور ما بين الفقهاء اين است كه اين استظهار براى زن بعد از انقضاء ايام عادت ولو در روز اول بعد انقضاء العادة استظهار مستحب است، مشهور ملتزم به استحباب هستند و صاحب عروه هم يكى از آن مشهورها است. اين مشهور دو طايفه هستند:

ديدگاه طائفه نخست: استفاده استحباب استظهار از اخبار آمره

یک طائفه اين را مى‏گويند كه خود اخبار آمره بالاستظهار قرينه بر استحبابيت دارد، يعنى اگر اخبار نافيه استظهار هم نبود مى‏گفتيم استظهار مستحب است، واجب نيست حتّى روز اولش.

ديدگاه طائفه دوم: استحباب استظهار مقتضای جمع اخبار آمره و نافيه

و بعضى‏ از اين مشهور گفته‏اند نه! آن اخبار نافيه را كه ملاحظه مى‏كنيم كه استظهار نيست مقتضاى جمع ما بين آن طايفه نافيه و طايفه مثبته اين است كه استظهار در يوم اول هم مستحب است، مستحب است اين كار را بكند.

بررسی و ملاحظه ديدگاه طائفه نخست

 عرض مى‏كنم آنهايى كه فرموده‏اند اين اخبار آمره بالاستظهار فى انفسها قرينه بر استحباب دارد که اين استظهار حتّى در يوم اول حكم الزامى نيست، اينها سه وجه بيان كرده‏اند، كلامتشان را كه انسان استقصاء مى‏كند مى‏بيند سه چيز گفته مى‏شود:

 حرف اولى كه اينها مى‏گويند و شايد او عمده بوده باشد اين است كه: اين امر به استظهار نمى‏تواند امر وجوبى بشود، چونكه ملتزم شده‏ايم براى حائض حرمت صلاة حرمتش تشريعى است ذاتى نيست، يعنى زنى كه قسم مى‏خورد به خدا كه من حائض هستم يقيناً حائض است او نماز را بخواند به جهت اين كه نماز را به دخترش ياد بدهد، نه اينكه خدا از من نماز خواسته، بلکه داعى‏اش بر اتيان اين است كه دخترش را ياد بدهد كه ياد بگيرد نماز چه جور است، اين عيبى ندارد، حرمت ذاتى ندارد كه خود ذات العمل حرام بشود، مثل حرمت ذات الزّنا و ذات الكذب كه خودشان حرام است، اينجور نيست كه صلاة از خود حائض خود نفس الفعل حرام بشود، بلكه انی كه حرام است عنوان افتراء على الله است، شارع از حائض نماز نخواسته است نه وجوباً نه استحباباً، حائض اگر صلاة را اتيان كند كه خدا به من واجب كرده است يا مستحب كرده است تشريع است و حرام، افتراء على الله است مى‏گويند حرمت تشريعى، بدان جهت اگر زن نداند حائض است يا استحاضه صلاة را اتيان بكند كه شايد مستحاضه هستم و خدا صلاة را از من‏ مى‏خواهد اعمال استحاضه را رجائاً اتيان بكند و صلاة را اتيان كند گفتيم عيبى ندارد، اين اشكالى ندارد، چون افتراء به خدا که نبسته است احتمال مى‏دهد مستحاضه باشد مكلّف به صلاة است، بدان جهت فرموده‏اند كه در اين روايات آمره به استظهار كه امر شده است صلاة را ترك كند اين امر نمى‏تواند وجوبى بشود، چونكه صلاة بر حائض حرمت ذاتى ندارد، اين زن هم بعد العادة احتمال مى‏دهد كه مستحاضه باشد در واقع، و دم تجاوز كند عشره را، بدان جهت اگر صلاة را اتيان بكند هيچ محذورى ندارد، پس امر به اين كه صلاة را ترك كن نمى‏تواند وجوبى بشود، بلكه فرموده‏اند بعضى‏ها امر استحبابى هم نمى‏تواند بشود، بلكه اين امر امر ترخيصى است يعنى مى‏توانی خودت را حائض فرض كنى و صلاة را ترك كنى، اين وجه اول است كه اصل امر به ترك الصّلاة قبول است، اما بعد از فراغ بر اين كه صلاة حرمت ذاتيه ندارد بر حائض، نمى‏تواند امرش امر وجوبى باشد، اين حرف اولشان است.

اين حرف اول درست نيست، چرا؟ چونكه اگر يادتان بوده باشد و روايات را ملاحظه كرده باشيد در روايات امر به استظهار شده است نه به ترك الصّلاة، در بعضى روايات هم كه امر به ترك الصّلاة شده است بما انه استظهار است به عنوان استظهار امر شده است، مى‏دانيد امر به استظهار معنايش چيست؟ معنايش عبارت از اين است كه اين مكلّف است زن که در آن روز خودش را حائض حساب بكند، معنايش عبارت از اين است كه اگر نماز را نخواند و لو رجائاً نماز را ترك كرد نمى‏تواند به شوهرش بلى بگويد، نمى‏تواند به مسجد داخل بشود، مأمور است به ترك الصّلاة مع تروك الحائض، ترك الصلاة را مأمور است كما اين كه حائض مأمور بود، و به آن ترك بايد منضم بكند تروك حائض را، فرق ما بين استظهار و ما بين اعمال حائض اين است كه، اگر حائض واقعى بشود صلاة را به قصد قربت نمى‏تواند اتيان كند، بايد ترك كند، ذات صلاة حرام نيست امّا تشريعش حرام است، و محرّمات حائض هر كدام حرمت مستقله دارد، ولكن در امر به استظهار مجموع متعلّق يك امر است، ترك الصّلاة با تروك حائض مجموعش يك امر دارد، امر ظاهرى است اين، اگر حائض باشد آن صلاة امر ندارد اينهاى ديگر هم نهى دارند هر كدام مستقلاً، ولكن امر به استظهار اين است كه اين واجب است كه خودش را حائض فرض كند، كه اين عبارت از اين است كه آن تکلیف حائض را مراعات بكند، مى‏دانيد اين معنايش چه مى‏شود؟

 معنايش عبارت از اين مى‏شود كه اگر استظهار واجب بود بايد اين كار را بكند، نمى‏تواند بگويد ايام عادتم تمام شده است من اعمال استحاضه را اتيان مى‏كنم به شوهرم هم بلى مى‏گويم نمازم را هم مى‏خوانم، نمى‏تواند اين كار را بكند بايد تروك حائض را در آن روز اول ترك كند و صلاة را هم بايد مثل حائض ترك کند، به قصد اين كه من امر دارم به صلاة نمى‏تواند اتيان بكند، خودش را بايد حائض فرض كند.

 از اينجا معلوم شد كه ايجاب اين فعل ممكن است، از اين نكته‏اى كه مى‏گويم خيلى مطالب حل خواهد فى ما بعد انشاء الله، معناى استظهار عبارت از اين است كه خودش را حائض فرض كند تخييرش هم ممكن است وجوب تخييرى، مخيّر هستى يك روز اين كار را بكنى در بقيه خودت را مستحاضه فرض كنى و اعمال استحاضه را اتيان كنى به شوهرت هم بلى بگويى، و مى‏توانى در روز دوم هم اين جعل نفسك حائضاً را اختيار بكنى، و مى‏توانى مستحاضه خودت را قرار بدهى، مى‏توانى سه روز بكنى، زن روز اول خودش را حائض قرار داد امرش وجوبى است، روز دوم گفت بابا شوهرمان خيلى اصرار مى‏كند ما اعمال مستحاضه را اتيان مى‏كنيم، چونكه يك روز يا دو روز معنايش اين است كه دو روز متعيّن نيست، لذا روز دوم خودش را مستحاضه قرار داد، روز سوم گفت بابا حوصله ندارم نماز بخوانم غسل كنم و اينها، دوباره حائض بشوم، نمى‏تواند، چرا؟ چونكه آن روز دوم را استحاضه قرار داد استحاضه طهر است، اگر روز سوم خودش را بخواهد حائض قرار بدهد اقل طهر فاصله نمى‏شود، طهر كمتر از ده روز نمى‏شود، چونكه روز دوم خودش را طاهر قرار داده است روز سوم نمى‏تواند حائض قرار بدهد، بدان جهت اگر روز سوم خودش را مستحاضه قرار داد ده روز تمام نشده نمى‏گويد كه من روز چهارمى هم حائض مى‏شوم، نمى‏تواند، ببينيد چه مى‏گويم ممكن است و واقع هم هست شارع حيض قرار دادن را به اختيار زن قرار بدهد، كما اين كه انشاء الله خواهد آمد زنى كه مضطربه است خون مى‏بيند عادتى ندارد خونش هم يكسان است مستمراً هم خون مى‏بيند اين مخيّر است در ماه اول سه روز حيض قرار بدهد از اين خون‏ها از اول، ماه دوم شش روز يا هفت روز، ممكن است عکس كند كه خواهد آمد مسأله‏اش، یعنی در ماه اول شش روز هفت روز در ماه دوم سه روز، اين جعل حيض شارع اختيارش را به زن داده است، اين كه مى‏گوييم ملتزم خواهيم شد انشاء الله استظهار در يك روز واجب است، ولكن در روز دوم و سوم و چهارم يعنى قبل العشره حكم حكم تفويضى است تخييرى است، يعنى حيض قرار دادن را يا مستحاضه قرار دادن را به حسب ظاهر آنجا در مضطربه تخيير تخيير واقعى است، ولكن در ما نحن فيه تخيير كه مى‏تواند خودش را يك روز حائض قرار بدهد دو روز يا سه روز يا چهار روز اين تخيير تخيير ظاهرى است، بعد که دم از ده روز تجاوز كرد معلوم مى‏شود هيچ كدام از اينها حيض واقعى نبود فقط ايام عادتش حيض بود، و اگر تجاوز نكرد معلوم مى‏شود همه‏اش حيض واقعى بود، در تخيير واقعى در تحيّض ممكن است و واقع است و شارع تفويض كرده است به زن.

بدان جهت ما در جمع بين الرّوايات اينجور مى‏گوييم، مى‏گوييم شارع كه گفته است يك روز را حيض قرار بده استظهار بكن، آن يك روز ظاهر امر وجوب است، و گفتيم كه امر به استظهار مى‏تواند وجوبى باشد، مجرّد امر به ترك صلاة نيست، امر به استظهار اين است كه صلاة به قصد التّشريع را ترك كن و تروك حائض را هم ملتزم بشو، مجموع را امر كرده است، يك روزش متعين است بايد اين كار را بكند، امّا در روز دوم و سوم تفويض امر به خود زن شده است، چونكه امر به يك روز خودش معنايش اين است كه اين امر در يك روز است در روزهاى بعدى نيست.

 سؤال...؟ استظهار الان معلوم نمى‏شود بعد از ده روز معلوم مى‏شود، حائض است احكام حيض را عمل كرد.

وقتى كه اينجور شد اين خود امر به یک روز اين است كه روز بعد مى‏توانى مستحاضه قرار بدهى، علاوه بر اين كه خود امر به يك روز اين را اقتضاء مى‏كند که بقيه تعين ندارد خود تخيير در روايات ذكر شده است در صحيحه بزنطى بود يا يك روز يا دو روز يا سه روز، در آن صحيحه يونس ابن يعقوب هم بود تا ده روز مى‏تواند اين را.

بدان جهت در ما نحن فيه كه هست ملتزم مى‏شويم ظاهر امر در وجوب است نسبت به يك روز اول قرينه بر خلاف نداريم كه ترخيصى و تفويضى است، و امّا نسبت به دوم و سوم و چهارم قرينه بر تفويض داريم، وجه اول تمام نشد.

سؤال...؟ آن كلام ما در زنى است كه مستمر است دم، از حيض خيس مى‏شود كلام ما در آن زن است، آن كسى كه احتمال بدهد پاك شده است آن تكليفش گذشت استبراء واجب است، كلام ما در مسأله در زنى است كه ايام عادتش گذشته است خون مى‏بيند ولكن احتمال مى‏دهد قبل از ده روز قطع بشود و به بعد از ده روز نكشد، كلام ما در اين زن است يا شيخنا و يا عزيزنا.

از اينجا معلوم شد بر اين كه آن دو تا وجه ديگر به هوا رفت.

وجه ديگر اين است كه گفته‏اند بر اين كه در ما نحن فيه اين حكم نمى‏تواند حكم وجوبى بشود، اگر استبراء حكم وجوبى داشت اين قدر گله گشاد نبود كه يك روز دو روز سه روز چهار روز تا پنج روز، اين اختلاف اخبار آمره بالاستظهار اختلافشان در مقدار استظهار قرينه است كه اين حكم حكم استحبابى است، نظير آن كه در منزوحات بئر گفته‏اند كه در يك نجس روايات مختلف است، يكى مى‏گويد هفت دلو بشود يكى مى‏گويد سه تا يكى مى‏گويد چهل تا، يكى مى‏گويد همه آب چاه را بكش، آن چه جور كه قرينه گرفته‏اند كه اين نزح امر استحبابى است هر قدر بيشتر بكشى بهتر است و نظيف‏تر مى‏شود چاه، لو کان ازید لکان احسن، اينجا هم همين جور است، امام علیه السلام امر كرده است با اين اختلاف حكم استحبابى است، اين اختلاف خودش قرينه بر استحباب است.

اين دعوا رفت به هوا چرا؟ براى اين كه آنجا در منزوحات بئر تخيير تخيير واقعى است اما اين تخيير در اینجا تخيير حكم ظاهرى است، ملتزم شدن به تمام اعمال حائض امر دارد، بدان جهت مى‏تواند در روز اول تعيّنى باشد، و در روز دوم و سوم و چهارم تخييرى به آن معنايى كه گفتم اگر صلاة را ترك كرد در روز دوم بايد تروك را هم ترك بكند، اگر روز سوم يعنى روز بعدى بخواهد خودش را حائض قرار بدهد در حالی که روز قبلى خودش را استحاضه قرار داده است ممكن نيست، به آن نحوى كه گفتيم هيچ محذورى ندارد، اختلاف اخبار هم شاهد است بر اين كه شارع تفويض به مرأه كرده است در تحيّض واقعى فضلاً از استظهارى كه تحيّض ظاهرى است، آن عيبى ندارد، آن هم رفت به هوا.

وجه سوم اين است كه اين امر به استظهار در يوم اصلا ظهور در وجوب ندارد، يا در دو روز يا در سه روز هيچ كدام ظهور در وجوب ندارد، چرا؟ چونكه اين امر در مقام توهّم الحظر است، اينجور در اصول ذكر كرده‏اند، فعلى را كه انسان توهم كند كه حرام است اگر شارع امر در او بكند آن امر ظهور در ايجاب ندارد، الامر الواقع عقيب الحظر او توهم الحظر ظاهر فى التّرخيص فيه، زن خيال مى‏كند كه ايام عادتش تمام شده است بايد وظايف مستحاضه را عمل كند، شارع مى‏گويد نه مى‏توانى خودت را حائض فرض كنى تا سه روز تا دو روز تا يك روز.

اين هم جوابش پرواضح است، آنى كه گفته‏اند امر در مقام توهم الحظر بوده باشد اينجا صغرى ندارد، چرا؟ اولاً اينجا امر امر طريقى است نفسى نيست، در ما نحن فيه وظيفه زن مردد بين الامرين است، بدان جهت از ائمه سؤال كرده‏اند، اين خون مستمر است، وظيفه كلّى‏اش را مى‏داند كه خون ده روز را گذشت استحاضه است اگر فرض بفرماييد ده روز را نگذشت حائض است اينها را مى‏داند زن، زن مؤمنه ياد گرفته است اينها را، امّا زن می گوید اينكه اين خون كه من الان مى‏بينم اين حيض است يا استحاضه علم غيب كه ندارد، شبهه موضوعى است كما ذكرنا قبل از ده روز منقطع بشود حيض است بعد از ده روز منقطع بشود استحاضه است، مستحاضه مكلّف به صلاة است زن حائض مكلّف است به تكاليف الحائض و به تروك الحائض و ترك الصّلاة تشريعاً، خوب نمى‏داند حكمش چيست چه توهم حظری، اين حكمش را اصلاً نمى‏داند، اگر اين روايات استظهار هم نبود آن مسأله استصحباب هم نبود كه مى‏گفتيم مقتضاى استصحاب استحاضه بودن است خوب ما هم نمى‏دانستيم، بدان جهت آن زن از كجا مى‏داند وظيفه‏اش چيست، لذا شبهه شبهه موضوعى است، زن اگر خيلى متديّنه و مؤمنه باشد كبرى را مى‏داند كه ده روز را گذشت استحاضه است اينها همه‏اش، اگر نگذشت همه‏اش حيض است، اين كبرى را مى‏داند صغرى را كه نمى‏داند، امرش مردد ما بين الوظيفتين است، امام علیه السلام كه فرمود بر اين كه تستظهر كه جمله خبريه در مقام انشاء است تستظهر يعنى واجب است استظهار، بدان جهت در ما نحن فيه دو تا فعل است دو تا وظيفه است شبهه موضوعى است زن هم نمى‏داند وظيفه كدام يكى است، امام علیه السلام تعيين مى‏كند كه تستظهر بيومٍ او يومين او ثلاثه ثمّ هى مستحاضةٌ، يعنى اول مستحاضه قرار ندهد نسبت به يك روز حكم مى‏شود وجوبى ثمّ تكون مستحاضةً كه در بعضى روايات است، بعد از اين كه ايام استظهارش تمام شد تعييناً در يك روز تخييراً در زايد بر يك روز آن وقت بنا مى‏گذارد بر مستحاضه.

بدان جهت ما به نحو الجزم الفقهى كه اتّفاق ظهور ادله است به نحو جزم مى‏گوييم به مقتضاى صناعت فقهى كه مقتضاى ظهور خطابات است التزام است به وجوب الاستظهار فى يومٍ واحد و تفويض الامر و تخيير المرأة فى الازيد من اليوم الواحد، به آن نحوى كه بيان كرديم، مقتضاى صناعت اين است اخذا به ظهور روايات.

 سؤال...؟ چونكه ترخيض در خلاف ندارد اولى.

 سؤال...؟ يعنى مى‏توانى سه روز را قرار ندهى مى‏توانى دو روز را قرار ندهى اين معنايش اين است امّا يك روز را هم مى‏توانى قرار ندهى كجا است اين.

 بدان جهت مقتضاى خود اين ادله فى انفسها مع قطع نظر از آن رواياتى كه نافيه استظهار هستند التزام به لزوم استظهار است فى يومٍ واحد كم التزمنا.

بررسی و ملاحظه ديدگاه طائفه دوم

كلام واقع مى‏شود در جهت ثانيه، جهت ثانيه عبارت از اين است كه آيا آن اخبار نافيه بالاستظهار با اين روايات آمره به استظهار چه مى‏شود، يك جمع ابتداءً به ذهن خطور مى‏كند كه خيلى‏ها توى ذهنشان شايد آمده است.

سؤال...؟ به عشرة ايام يعنى تحيّضش به عشرة ايام است تحيّضش را عشرة ايام قرار بدهد، ايام عادتش حيض واقعى است يعنى بقيه‏اش را هم حيض قرار بدهد معنايش اين است، آن هم عادتى مى‏شود كه با آن حیض از عشرة ايام تجاوز نكند، چونكه حيض لا يكون اكثر من عشرة ايام، چونكه روايات داريم که آن روز خواندم برايتان بعد از ده روز استظهار نمى‏شود رواياتش را خواندم، روايات را خواندم كه بعضى‏ها غمض عين كرده‏اند از اين روايات كه بعد از ده روز استظهار نمى‏شود، او قرينه مى‏شود كه در رواياتى كه مى‏گويد تستظهر بعشرة ايام اين به جهت اين است كه احتمال حيض است، آن روايت گفته است حيض واقعى بعد از ده روز نمى‏شود، بدان جهت در ما نحن فيه اين معنايش اين است كه تا ده روز به ضميمه ايام عادت كه ده روز مى‏شود استظهار كند، يا آنى كه مى‏گويد استظهار كند به نصف الايام حمل مى‏شود كه ايامش پنج روز يا كمتر بوده باشد به نصف او استظهار بكند، امّا كسى كه ايام عادتش نه روز است او را نمى‏گيرد، چونكه حيض لا يكون اكثر من عشرة ايام.

بدان جهت كلام اين است كه يك روز وقتى كه استظهارش واجب شد ملاحظه كنيم به آن رواياتى كه مى‏گويد استظهار نيست، ايامش كه تمام شد در اين صورت غسلش را مى‏كند و نمازش را مى‏خواند، يك چيزى ابتداءً به ذهن همه مى‏آيد آن اين است كه آن روايات قرينه مى‏شود كه يك روز هم واجب نيست يك روزى كه مى‏گفتيم واجب است اين واجب نيست مى‏تواند اين كار را بكند، بدان جهت جماعتى از مشهور ملتزم شده‏اند كه در روز اول هم استظهار مستحب است، چرا؟ چونكه اخبار نافيه للاستظهار وجوب يك روز را هم نفى كرده اند، در آن معتبره يونس الطّويله كه گفتيم صحيحه بود عن غير واحدٍ آنجا داشت كه سنّ رسول الل النبی صلی الله علیه وآله ايام عادتش حيض است و بعدش استحاضه است، نگفت يك روز بگذرد، نه همين كه ايام عادت گذشت استحاضه است، بدان جهت اینها مى‏گويند كه در روز اول هم استظهار كردن واجب نيست مى‏تواند اعمال استحاضه را بار بكند، اينجور جمع كرده‏اند.

اين جمع درست نيست. چرا؟ براى اين كه به اینها عرض مى‏شود، كه قبل از ما هم فرموده‏اند اين اشكال را اين اشكال مختص به ما نيست ديگران هم فرموده‏اند، خوب يا مشهور شما چرا استظهار در يك روز را يا ازيد را حمل بر استحباب كرديد به قرينه آن اخبار؟ به قرينه آن اخبار چرا گفتيد استظهار مستحب است؟ مى‏گوييد وجهش اين است كه اخبار استظهار ظاهرش اين است كه استظهار متعين است، و امّا اين كه استظهار واجب است در وجوب ظهور است نص نيست، ولكن اخبارى كه مى‏گويد ايام عادت گذشت مستحاضه است و اعمال مستحاضه را به جا بياور، آن نصّ در اين است كه اعمال مستحاضه را به جا آوردن جايز است، آن نص در جواز استحاضه و ترك اعمال الحائض و اين روايت هم ظهور در وجوب داشت، به واسطه اين نصّ او از ظهور اين رفع ید مى‏شود و مى‏شود مستحب، اينجور مى‏گوييد ديگر، خوب چرا عكسش را نمى‏كنيم؟ بگوييد اخبارى كه مى‏گويد ايام عادت تمام شد تغتسل و تصلّى آن ظهور در وجوب دارد كه بايد اعمال استحاضه را مترتب كند، چونكه آن اخبار ظهور در تعين دارد، و اخبار استظهار نص است بر اين كه اعمال استحاضه را مى‏توانى ترك كنى استظهار كنى، آن اخبار را حمل بر استحباب بكنيم، چرا اينها را حمل بر استحباب كرديم؟ اين ترجيح بلامرجّح مى‏شود، مشهور استظهار را حمل بر استحباب كرده‏اند، خوب شما بگوييد اعمال استحاضه را ترتيب كردن مستحب است، از وجوب آنها رفع ید كنيد به قرينه اين اخبار، چرا اين را حمل بر استحباب كرديم و او را حمل بر استحباب نكرده‏ايم؟ اين اشكال وارد است و اين ترجيح بلامرجّح است، آن امر است امرش وجوبى است اين نص در ترك او است حمل بر استحباب مى‏شود، كما اين كه امر به استظهار ظاهر در وجوب است امر به استحاضه نصّ در جواز التّرك است، خوب چرا يكى مستحب بشود؟ بدان جهت بعضى‏ها گفته‏اند كه مقتضاى جمع حمل بر استحباب نيست، بلکه جواز الامرين است آن هم جايز است اين هم جايز است، من دون آن يكون فى البين استحباب، چونكه نمى‏شود استحباب را به يك طرف تخصيص داد گفته‏اند يجوز الامرين، اين امر امر تخييرى مى‏شود مخيّر است آن جور بكند و مخيّر است اينجور بكند، مقتضاى این جمع مى‏شود حكم ترخيصى.

اشکال بر وجه جمع ارائه شده در ديدگاه طائفه دوم

در اينجور جمع كردن بالتّرخيص كه زن مرخّص است بين الامرين اشكال كرده‏اند، كه دو تا امر در يك خطابى يك امرى به فعلى بخورد كه روز جمعه صلاة جمعه را بياور در خطاب ديگر امر بخورد بر اين كه روز جمعه صلاة الظّهر بياور فقهاء جمع مى‏كنند ما بين اينها و حمل به وجوب تخييرى، مى‏گويند بر اين كه او ظهور دارد در تعيّن كه جمعه متعين است اين مى‏گويد متعين نيست، اين هم ظهور دارد كه ظهر متعين است اخبار وجوب جمعه مى‏گويد ظهر متعين نيست، مى‏شود وجوب تخييرى، گفته‏اند شما كه حمل بر تخيير بين الامرين مى‏كنيد اين را مى‏خواهيد بگوييد، ولكن اين قاعده‏اى كه دو خطابى در هر كدام امر به فعلى بشود مقتضاى جمع بينهما التزام به تخيير است اينجا پياده نمى‏شود، اينجا سوراخ آن دعا نيست، چرا؟ برای اینکه آن حمل به تخيير دو قيد دارد:

يك قيدش اين است كه تخيير واقعى محتمل باشد واقعاً، احتمال داده بشود كه اصلاً حكم واقعى تخييرى است مثل صلاة الظّهر و الجمعة، و امّا يك روايتى برسد بر اين كه اين مسافر تمام مى‏خواند يك روايتى بگويد قصر مى‏خواند كه مى‏دانيم كه اگر مسافر است و شروط تمام است قصر متعيّن است، مسافر شروطش تمام نيست تمام متعين است، كه تخيير در واقع نيست آنجا ملتزم به تخيير نمى‏شويم بلکه مى‏گوييم احتياط بكند جمع بكند بين القصر و التّمام، چونكه حكم واقعى مى‏دانيم تخييرى نيست، پس حمل به تخيير در جايى مى‏شود كه تخيير واقعى محتمل باشد، اين يك قید.

 دومى اين است كه فعلينى بوده باشد كه لهما ثالثٌ، انسان مى‏تواند آن دو فعل را ترك بكند مثل اين كه نه قصر بخواند و نه تمام نه جمعه بخواند نه ظهر بخواند، و امّا در جايى كه فعلينى است كه لا ثالث لهما یا ضدّينى است كه لا ثالث لهما، يا امر داير ما بين فعل و ترك است که در يك روايتى امر به فعل در يك روايتى امر به ترك شده است، آنجا جاى حمل به تخيير نيست، چرا؟ چونكه لغو مى‏شود تخيير، چونكه ضدّينى است كه لا ثالث لهما، اگر اين دو تا امر هم نبود انسان يا اين فعل را مى‏آورد و يا آن يكى را مى‏آورد لا ثالث لهما، يا اگر اين امرين هم نبود يا فعل را اتيان مى‏كرد يا ترك مى‏كرد، بدان جهت حمل به تخيير در جايى مى‏شود در خطابين که تخيير محتمل بوده باشد که شرعاً تخيير باشد، و خودش هم آن فعلينى بشود كه لهما ثالثٌ.

و در ما نحن فيه ولو محتمل است كه تخيير به حسب وظيفه و حکم الهى براى اين زن تخيير باشد مادامى كه جاهل است، ولكن فرموده‏اند بر اين كه يك وجوب اين است كه استحاضه يعنى غسل كن و نماز را اتيان كن اعمال استحاضه اين است، امر بكند به غسل و به صلاة بعد امر بكند به ترك الغسل و ترك الصّلاة، غسل را يا بياور نماز را بياور يا دو تا را ترك كن، اين امر مى‏شود به فعل شىئٍ و ترك شئٍ.

ملاحظه بر اشکال

 اين اشكال به نظر قاصر ما تمام نيست چرا؟ چونكه گفتيم استظهار معنايش ترك صلاة نيست تنها، فقط ترك صلاة نيست كه اخبار آمره به استحاضه بگوید كه وظايف استحاضه را اتيان كن و نماز را بخوان، و حائض صلاة را ترك كن، فقط او نيست، اين استظهار مجموع است كه مجموع را اتيان بكن، اين ضدّينى است كه لهما ثالثٌ، انسان مى‏تواند بر اين كه نماز نخواند به شوهرش بلى بگويد، آن وقت هم استحاضه را ترك كرده است و هم ترك كرده است تكليف حيض را، اين ضدّينى است كه لهما ثالثٌ.

وجه صحيح بر اینکه اينجا حمل به تخيير نمى‏شود این است که چون اين حكم ظاهرى است، آنى كه بين الخطابين حمل مى‏شود او در حكم واقعى است، ما نحن فيه حكم ظاهرى طريقى است، تفصيلش را انشاء الله فردا عرض مى‏كنم.



[1] سيد محمد کاظم يزدی، العروة الوثقى، (بيروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، چ2، ت1409ق)، ج1، ص329.