درس هشتصد و سی و یکم

حکم تجاوز خون از ده روز

مسألة 6: «صاحبه العادة الوقتية إذا تجاوز دمها العشرة في العدد حالها حال المبتدئة ‌في الرجوع إلى الأقارب و الرجوع إلى التخيير المذكور مع فقدهم أو اختلافهم و إذا علمت كونه أزيد‌ من الثلاثة ليس لها أن تختارها كما أنها لو علمت أنه أقل من السبعة ليس لها اختيارها‌«.[1]

ادامه بحث گذشته

عرض كرديم ولو در مرسله طويله يونس ابن عبد الرّحمن،[2] امام علیه السلام از جدّش رسول خدا سننى را كه رسول خدا براى مستحاضه بيان فرموده بود كه سه سنن بود آنها را بيان فرمود:

 سنّت اولى اين بود كه مستحاضه ذات العادة بشود وقتاً و عدداً.

 سنّت ثانياً اين بود كه مستحاضه مضطربه بشود وقتاً و عدداً، ولكن میز داشته باشد دم حيضش از استحاضه اش، بالاوصاف بتواند تمييز بدهد.

 سنّت ثالثه مرئه‏اى بود كه مستحاضه است كالمبتدئه، نه ذات عادت است و نه ذات الوصف است دمش، تمييز ممكن نيست، اين سه سنّت بود.

 ولكن عرض كرديم بما اين كه امام علیه السلام فرموده است تمام احكام مستحاضه از اين سه سنن معلوم مى‏شود به قرينه اين، و به قرينه مناسبت حكم و موضوع اين است كه اولين اماره حيضيت كه مقدم بر جميع الامارات است عادت زن است، به مناسبت حكم و موضوع اگر زن در وقت عادت داشته باشد و در عدد، عادتش هم اماره است به وقت حيضش و هم به عدد حيضش، اگر زن فقط عادت وقتيه داشته باشد، در عدد حيض عادت ندارد عدد را مختلف مى‏بيند ولكن هميشه در اول ماه حائض مى‏شود، اين عادت وقتيه اماره وقت الحيض است، آن وقتى كه مستحاضه شد اول ماه كه دم دارد استحاضه است، دمش از ده روز مى‏گذرد، ولكن آن دمى كه اول ماه دارد او حيض است وقت حيضش است، اين زن من حيث الوقت ذوالعادة است، من حيث العدد چه مى‏شود؟ يا مضطربه‏اى مى‏شود كه بايد به اوصاف رجوع كند اگر تمييز داشته باشد، دمش تمييز نداشته باشد آن سنّت ثالثه است كه بايد عدد اختيار كند، اينجا صاحب عروه قدس الله سرّه فرمود آن ذات عادتى كه وقت دارد و در آن وقت دم ديده است خوب بالعادة وقت حيض معلوم است چه اول ماه باشد و چه پنجم ماه باشد، عادتش وقت حيضش است، ولكن در عدد كه اول وقت عادتش يادش است بعد از اين اول، يا آخرش يادش است قبل از اين آخر چند روز حائض بشود رجوع به عدد مى‏كند اگر تمييز نداشته باشد كه فرض كلام ايشان است.

 ايشان در آخر يك جمله‏اى فرمود، لابد آن جمله را ديده‏ايد ديگر، آن جمله به تحيّر انداخته است، فرمود به عدد رجوع مى‏كند الا، اذا علمت كه آن عددى را كه اختيار مى‏كند از حيضش بيشتر يا كمتر است اگر بداند كه از حيضش از او كمتر است آن عدد را نمى‏تواند اختيار كند، بداند از او بيشتر است حيضش نمى‏تواند آن عدد را اختيار كند، مثلاً مضطربه مخيّر بود ما بين سه و شش و هفت عددش اينها بود ديگر، اين ذات عادت وقتيه كه من حيث العدد مضطربه است و دمش هم وصف ندارد مى‏داند كه حيضش بيشتر از سه روز است، اين سه روز را نمى‏تواند اختيار كند، مى‏داند كمتر از هفت روز است نمى‏تواند چند روز عدد هفت را اختيار كند كه مخيّر بود در سنّت ثالثه ما بين سه و شش و هفت نمى‏تواند هفت را اختيار كند، خوب اين از كجا مى‏داند جبرئيل كه نازل نشده است به اين كه حيضت اين ماه چه قدر است، چونكه عادت ندارد اماره ندارد، عند عدم العادة اوصاف‏ اماره است، وصف ندارد تمييز ندارد از كجا مى‏داند كه حيضش اين ماه بيشتر از سه روز يا كمتر از هفت روز است؟

مرحوم حكيم فرموده است بر اين كه مراد صاحب العروة ناسيه است[3] ، زن ناسيه بود عادتش يادش رفته بود، فرض كنيد بعد يادش آمد عادتش، بعد از اين كه حيض قرار داد سه روز يا هفت روز بعد يادش افتاد كه بابا من پنج روز هميشه عادت مى‏شدم، مرادش اين است.

اين كه درست نيست، چرا؟ چونكه اولاً ظاهر عبارت عروه اين است كه حين اين كه مى‏خواهد عدد قرار بدهد در آن حين مى‏داند عادتش بيشتر از سه روز يا كمتر از هفت روز است، ظاهر عبارتش اين است، نه اين كه بعد فهميده است، آن وقتى كه مى‏خواهد عدد را اختيار كند مى‏داند حيضش از سه روز بيشتر است يا فرض كنيد از هفت روز كمتر است، این وقت نمى‏تواند سه و هفت را اختيار كند، ظاهر عبارتش اين است، اين اولاً ظاهر عبارت، قبلاً هم تصريح كرده است كه اينجور مرئه‏اى كه عادت وقتيه دارد و من حيث العدد مضطربه است و وصف هم ندارد رجوع به اقارب مى‏كند اول، وقتى كه اقارب نشد يا مختلف شد عدد را اختيار مى‏كند، عدد را اختیار می کند الاّ اذا علمت كه حيضش بيشتر يا كمتر از اين عدد است، و قبلاً تصريح فرموده است كه ناسيه به كلا قسمين هم ناسيه‏اى كه ما مى‏گفتيم عادت دارد ولكن يادش رفته است، هم ناسيه‏اى كه خودش فرمود كه مضطربه قسم ثانى است كه عادت داشت بعد عادتش از بين رفت، به واسطه كثرت اختلاف روية الدم بعد ذلك عادتش رفت، آنجا تصريح فرمود كه اين ناسيه رجوع به اقارب نمى‏كند، رجوع به وصف مى‏كند تمييز، نشد رجوع به عدد مى‏كند، اين عبارت را نمى‏شود حمل كرد به آنجايى كه ناسيه باشد.

ديدگاه برخی ديگر از فقها در ارتباط با عبارت عروه

بدان جهت بعضى‏ها حمل فرموده‏اند بر اين كه مى‏داند ممكن است علم داشته باشد كه الان حيضش بيشتر از سه روز است، چرا؟ چونكه يك سال است حيض مى‏بيند ولو عادت پيدا نكرده است، امّا هيچ وقت سه روز حيض نديده است كه روز سومى‏ که تمام شد خونش قطع بشود، هميشه چهار روز بود پنج روز بود شش روز بود هفت روز بود، بعضاً هشت روز بود، ولكن تا حال سه روز حيض نشده است كه بگويد بسم الله الرّحمن الرّحيم اين ماه سه روز بشوم، مى‏داند كه حيضش بيشتر از سه روز است مراد اين است، يا هيچ وقت هفت روز حيض نشده است یک سال دو سال است كه حيض مى‏بيند هيچ وقت به هفت روز نكشيده است، اين را مى‏داند اجمالاً كه به هفت روز نكشيده است، مثلاً بعضا شش روز بود بعضاً پنج روز بود بعضاً چهار روز بود بعضاً سه روز بود همين جور مختلف ديده است، پس الان مى‏داند اين زن كه هفت روز حيضش نيست این زن نمى‏تواند هفت روز قرار بدهد، اينجور توجیه فرموده اند.

ملاحظه بر ديدگاه

اين هم به نظر قاصر ما درست نيست، چرا؟ براى اين كه خوب تا حال هم استحاضه نشده بود الان شده است ديگر، الان هم تا امروز سه روز حيض نشده بود اين ماه شده است ديگر، از كجا مى‏داند نيست؟ تا حال هفت روز حيض نشده است خوب اين ماه شده است ديگر، چه جورى كه تا امروز استحاضه نشده بود اين ماه شده است تا حال هم هفت روز استحاضه نداشت اين ماه شده است، از كجا مى‏داند كه اين نيست، تا حال سه روز حيض نداشته است اين ماه شده است، عادتى ندارد كه اماره بشود بر اين كه نه فرض بفرماييد در ما نحن فيه عدد حيض تو فلان مقدار است.

 اگر شما بگوييد كه خوب اين عادت معيّنه ندارد در عدد كه فلان مقدار است، ولكن عادت اجماليه دارد كه سه روز نيست از سه روز بيشتر است، اين عادت اجماليه را دارد، اين عادت اجماليه را دارد اين همين معنا كافى است.

خوب مى‏گوييم عادت اجماليه كه گفت دليل است؟ كه گفت اماره معتبر است؟ خوب اين ماه احتمال مى‏دهد بينها و بين ربّها كه اين ماه هفت روز شده است حيضش، استحاضه شده است و خون حيضش هم زياد شده است هفت روز شده است اين ماه، وقتى كه اين احتمال را داد كه حيضش اين ماه هفت روز شده است آن عادت اجماليه دليل بر اعتبارش نداريم، آنى كه به واسطه مرسله طويله يونس و هكذا موثقه سماعه اذا رأت الشّهرين على حدٍّ سواء على عددٍ سواء على ايامٍ سواء فتلك ايامها آنى كه دليل به اعتبار او داريم عادت تفصيليه است در عدد، كه تفصيلاً عددش را بداند، آن عادت تفصيليه بله طريق مى‏شود، و امّا عادت اجماليه كه مى‏داند از اين سه روز بيشتر است يا از هفت روز كمتر است در صورتى كه اين ماه احتمال بدهد كه هفت روز شده است، خوب دليلى بر اماريت او نيست.

بدان جهت اين استثناى ايشان وجهى ندارد در اين مسأله‏اى كه فرموده‏اند و الله سبحانه هو العالم.

سؤال...؟ علم از كجا پيدا مى‏شود؟ وحى كه نمى‏رسد به زن، سؤال؟ از كجا علم حاصل مى‏شود؟ علم به اوصاف حاصل مى‏شود ديگر، علم موجب مى‏خواهد، يك اوصاف دارد دم از اوصافش حاصل مى‏شود، مفروض اين است كه دم على حدٍّ سواء است وصف ندارد و الاّ به اوصاف رجوع مى‏كرد، وقتى كه دم اوصاف ندارد مى‏آيد مى‏گويد من خاك به سر چه كار كنم يك ماه است كه همين جور دم يكنواخت ديده‏ام اين را از كجا علم پيدا مى‏كند، اين ماه اينجور شده است قبلاً اينجور نبود خوب اين ماه استحاضه شده است و اينجور شده است.

بدان جهت اين فرمايش ايشان وجه درستى به نظر قاصر نمى‏رسد، بدان جهت در اين مسأله اين تقييد تمام نيست.

بعد ایشان عكس اين ذات العادة را می فرماید، فرض مى‏كند زن من حيث الوقت عادت ندارد ولكن من حيث العدد عادت دارد، كه تا حال كلام ما در مسأله سابقه چونكه گفتيم سنّت اولى در مرسله آن زنى است كه ذات عادت وقتيه و عدديه دارد، به مناسبت ذيل و به مناسبت حكم و موضوع فهميديم كه عادتش در وقت اماره عادت وقتش است وقت حيضش است در وقتى كه خون مى‏بيند و مستحاضه مى‏شود، و عادتش در عدد اماره عدد حيضش است، ربّما زن از حيث الوقت مضطربه مى‏شود ولكن من حيث العدد ذات العادة مى‏شود، كه اين مسأله در اين صورت است، زن من حيث عدد عادت دارد، اين زن چند صورت دارد چند حالت دارد:

 حالت اولى اين است كه اينجور زن دم مى‏بيند دم موصوف به وصف الحيض، و قبل از ده روز هم اصل الدم قطع مى‏شود، اصل الدّم قطع مى‏شود قبل از ده روز، وقتى كه ده روز تمام شد ديگر دمى ندارد لا صفرةً و لا حمرةً، اين بلااشكال تمام دمش دم حيض است، چونكه ديگر اين ذوالعادة عدديه از ذوالعادة وقتيه و عدديه بالاتر نيست، شان و مقامش زنى كه ذات عادت عدديه و وقتيه بود دم ديد در عادتش و گذشت از عادتش و گذشتنش هم به وصف الحيض بود قبل از ده روز قطع شد همه‏اش حيض است، ذات عادت است، انما اخذ به عادت مى‏شود آن وقتى كه دم ده روز را بگذرد، و امّا وقتى كه دم ده روز را نگذشت و مع الوصف بود ذات عادت بشود حتّى وقتاً هم همه‏اش حيض است، پس اين حالت جاى شكّى ندارد.

 حالت دومى اين است كه نه دمش ده روز را گذشته است، نه ذات عادت عدديه بود اتّفاقاً اين ماه خون را كه ديد خون از ده روز گذشت، اين يك وقت اين است كه خوب من حيث العدد این زن در واقع مضطربه است، بدان جهت بايد وظيفه مضطربه را ملاحظه كند، وظيفه مضطربه چه بود من حيث العدد؟ اين بود كه نگاه كند ببيند تمييز دارد يا ندارد ديگر، اين بود ديگر، مضطربه من حيث العدد من حيث العدد عادت دارد، ولكن من حيث الوقت الحيض مضطربه است، وظيفه مضطربه اين است كه وقت حيضش را به وصف تعيين مى‏كرد، اين هم بايد وقت حيضش را به وصف تعيين كند، اگر دم على لونين است مثلاً فرض بفرماييد هفت روز به اوصاف حيض دم ديده است و بقيه‏اش به وصف استحاضه است، خوشا به حالش عادت عدديه‏اش هم فرض كنيد هفت روز است، آن هفت روز را حيض قرار مى‏دهد كه دم مع الاوصاف است، آنجايى كه وصف با عادتش مطابقت داشته باشد فلا كلام فيه، آنجا صاف است، هفت روز خون مع الاوصاف ديده است عادتش هم هفت روز بود، خوب معلوم است عدد را به عدد تعيين مى‏كند و وقت الحيض را هم به وصف تعيين مى‏كند، مضطربه اينجور است.

 انما الكلام كلّ الكلام آنجايى است كه عدد با اين اوصاف نخواند، مثل چه؟ مثل اين كه اين شخص مضطربه من حيث الوقت نه روز خون ديده است به اوصاف الحيض، و بعد از نه روز شروع كرده است به استحاضه به وصف صفرت ديدن، و اين زن هم عادت عدديه‏اش شش روز بود، انما الكلام اين است از اول روية الدم تا شش روز اين حائض است، که عادتش معتبر است وصف اعتبارى ندارد، بعد از شش روز همه‏اش مستحاضه است ولو سه روزش خون مع الوصف است؟ يا اين كه اينجا نه آن نه روز چونكه خون مع الوصف كمتر از ده روز است آن خون مع الوصف حيض است، و ما بقى كه عبارت از روز دهم و يازدهم كه صفرت است فى ما بعد آنها استحاضه است؟

 صاحب عروه قدس الله نفسه الشریف ملتزم شده است بر اين كه اوصاف ملغى است، آن مقدار عادتش حيض است بقيه استحاضه است، خون مع الوصف اگر زياد بشود او را كم مى‏كند به مقدار عادتش او را حيض قرار مى‏دهد، و امّا اگر خون مع الوصف كمتر از عادتش بود، مثل اين كه پنج روز خون مع الوصف ديد بعد شروع كرد صفرت ديدن، و عادتش هم شش روز است، خون مع الوصف كمتر از عادتش است، می فرماید او را تتمیم مى‏كند شش روز مى‏كند، يك روز هم از آن صفرت اضافه مى‏كند به آن پنج روز كه شش روز بشود، اين فتواى صاحب عروه است در این حالت ثالثه که وصف با عادت نخواند مطابقت نكرد.

 پس حالت اولی اين است كه خون قبل از ده روز قطع شده است، حالت ثانيه است كه خون تجاوز كرده است و بايد به اوصاف رجوع كند اوصاف هم با عددش مطابقت دارد، حالت ثانيه كه گفتيم لا كلام فيهما، حالت ثالثه اين است كه نه تمييز دارد اوصاف دارد، ولكن با عدد عادتش نمى‏خواند، يا خون اوصاف زيادتر از عادتش است مى‏فرمايد كم كند به مقدار عادت حيض قرار بدهد، يا كم است خون مع الوصف زياد كند تا به مقدار اوصاف برسد.

كلام اين است در مقابل اين قولى است كه فرموده‏اند در ما نحن فيه، كه نه خون مع الوصف فقط او حيض است، آن نه روز را كه خون مع الوصف ديده است او حيض است ولو از عادتش زياد باشد، خون مع الوصف پنج روز بود كمتر از عادتش بود به جهنّم همان مقدار حيض است.

كلام عبارت از اين است كه كدام يكى از اين قولين صحيح است؟

اگر درست دقت كرده باشيد به آن عرايضى كه عرض كردم معلوم مى‏شود كه متعيّن فتواى صاحب عروه قدس الله سرّه است، او صحيح است، چرا؟ چونكه گفتيم زن كه ذات العادة شد وقتاً و عدداً عددش اماره عدد حيضش است و وقتش اماره وقت حيضش است، اگر ذات العادة شد وقتاً فقط دون عدداً وقت اماره زمان حيضش است، و امّا من حيث العدد مضطربه است، بدان جهت در ما نحن فيه مى‏گوييم اگر ذات عادت عدديه شد دون الوقتيه من حيث الوقت مضطربه است، وصف در تعيين وقت الحيض حجّت است بر اين زن نه در تعيين مقدار الحيض، اوصاف در تعيين وقت الحيض حجّت است بر اين زن كه ذات العادت است من حيث العدد ولكن من حيث الوقت مضطربه است، اوصاف فقط وقت حيض را تعيين مى‏كند، امّا حيضش در آن وقت چه قدر است وصف در آنها اعتبارى ندارد وصف ملغى است، چونكه عادت مقدم است، رسول الله صلی الله علیه وآله در آن سنّت اولى فرمود كه زن اگر ذات العادة بشود آن عادتش و آن خلقش حيض است، لا ينظر باوصاف الدم و لا بالعدد هيچ به اينها نگاه نمى‏كند، بدان جهت زنى كه من حيث العدد ذوالعادة بشود در عدد به وصف نگاه نمى‏كند، به وصف در وقت نقاء مى‏كند، خوب معلوم شد به وصف نگاه كرد پنج روز خون مع الاوصاف ديده است معلوم مى‏شود كه در اين پنج روز وقت حيضش است، امّا حيضش در اين وقت حیض چه قدر است؟ عادتش می گوید شش روز است، وصف اعتبارى ندارد در مقدار، به اين بيانى كه عرض مى‏كنم حقيقت مطلب معلوم مى‏شود كه اماريّت اوصاف در طول اماريّت العادة است، و وقتى كه زن در ناحيه مقدار الحيض عادت داشت اوصاف در او اعتبارى ندارد، وقتى كه اوصاف در او اعتبارى نداشت زن به آن مقدار در وقت حيضش بايد به مقدار عادتش رجوع كند كه اماره مقدار حيضش است، خون مع الاوصاف کم است از آن ديگرى لاحق مى‏شود، صفرت آقا اماره استحاضه بودن نيست اينجا اين صفرتى كه ملحق مى‏شود، اين صفرت اعتبارى ندارد، به آن ادلّه‏اى كه رجوع مى‏شود بر اين كه دمى كه اصفر بوده باشد استحاضه است نمى‏شود اينجا رجوع كرد، اينجا اماره است، آن اوصاف در طول اين اماره هستند، با وجود اعتبار اماريت عادت آن اوصاف ملغى است، بدان جهت در ما نحن فيه به آن ادله‏اى كه دلالت كرده است دم الحيض و دم الاستحاضه ليس بهما خفاءٌ دم الحيض كذا و دم الاستحاضة باردٌ اصفر به آنها نمى‏شود رجوع كرد، آن رواياتى كه عمده‏اش مرسله است دلالت كرد وقتى كه مستحاضه من حيث العدد عادت داشته باشد رجوع به مقدار عادتش مى‏كند آن روايات مطلق است، استحاضه دمش هر رنگ بوده باشد فرقى نمى‏كند، چه فرض بفرماييد وقتى كه مستحاضه حيضيتش محرز شد اوصاف گفت كه از اول ماه حائض هستى تو، چونكه من حيث الوقت مضطربه است، اوصاف وقت را گفت بر اين كه از اول ماه حائض هستى، بعد چه قدر حائض هستى عادتش مى‏گويد نه شش روز يا هفت روز يا چهار روز عادت هستى، در اين مقدار حيض وصف اعتبارى ندارد، نه وصف استحاضه و نه وصف الحيض، هيچ كدام اينها اعتبارى ندارد.

 بدان جهت در ما نحن فيه اين كه فرموده‏اند روايات مستحاضه در صورتى است كه دم به وصف الحيض تجاوز از عشره بكند اين روايت كجا است؟ اين روايت به واسطه تقديم رواياتى كه دم الاستحاضه ليس به خفاءٌ اصفرٌ بارد از اين تقييد استفاده شده است، كه اين رواياتِ اعتبار امارت الاوصاف تقييد مى‏كند كه صفرت شد مى‏شود استحاضه، وقتى كه اين ادله اعتبار اوصاف به زمين خورد چونكه ادله اعتبار عادت حاكم است مقدم است در مقدار حيض، وقتى كه ادله اعتبار اوصاف به زمين خورد و ادله اعتبار اماره مقدم شد لازمه‏اش همين است كه عرض كردم.

اين كه فرموده‏اند اين دم موصوف قبل العشره منقطع شده است وصف حيض را دارد، آن اولى كه حيض است اين الدّم قبل العشرة حيضٌ، اين حرف درست نيست، چرا؟ براى اين كه دم قبل العشرة حيضٌ آن وقتى است كه استحاضه بودنش معلوم نشود، اخبار اماريّت عادت مى‏گويد مقدار عادت حيض است و البقيه استحاضةٌ بقيه استحاضه است، بدان جهت در ما نحن فيه حكم صاف است و اشكالى هم ندارد.

 انما الاشكال كلّ الاشكال در جايى است كه دمى كه به وصف الحيض است كمتر از سه روز بوده باشد، زنى كه عادت عدديه دارد از اول ماه دو روز خون حسابى ديد به وصف الحيض، از روز سوم شروع كرد خون زرد ديدن، گذشت ده دوازده روز پانزده روز بيست روز خون زرد ديد، اينجا رجوع به عدد جا ندارد، اين اشكال دارد، چرا؟ چونكه بايد وقت حيضش را اماره وصف تعيين كند، اينجور است ديگر، من حيث الوقت مضطربه است، وقت حيضش را تعيين بكند، وقت حيضش را چه چيز تعيين مى‏كند؟ دو روز است آن دو روز كه حيض نمى‏شود، حيض اقلّش سه روز است، اگر سه روز سابقاً گفتيم سه روز اوصاف حيض داشت مى‏گفتيم آن حيض است، عددش را هم عادتش درست می کند، و امّا در صورتى كه آن اقل شد چه جورى كه صفت در دو روز مى‏گويد سومى هم حيض است، صفت استحاضه در روز سومى مى‏گويد دو روز قبلى هم استحاضه است، معارضه می کنند، راهى به جهت اثبات كردن اصل الحيض نداريم.ب

دان جهت در ما نحن فيه وصفيت استحاضه در روز سومى با وصفيت حيض در دو روز اول با همديگر متعارضين مى‏شوند، اينجا جاى اشكال است كه رجوع به عادت نمى‏شود، اينجا به عدد العادة رجوع نمى‏شود، چونكه وقتش بايد اول محرز بشود تا او بگويد كه اين مقدار هم اماره است بر مقدار حيض، اصل وقت الحيض و زمان الحيض و دم الحيض معيِّنى ندارد، بدان جهت ما در اين صورت گفتيم وقتى كه اينجور مضطربه‏اى دم را ببيند كه اقلّ از دو روز است اين تا آن مقدار عادتش از اول آن دم موصوف تا مقدار عادتش بايد جمع كند ما بين اعمال مستحاضة و تروك الحائض، چرا؟ چونكه اين دليل ندارد كه اين زن حائض است، طريقى نداريم نه وجداناً علم دارد كه حائض است نه هم عادتی دارد كه طریق بشود بگويد حائض هستى، و آن طريقيت عادت فرع ثبوت اصل حيضيت است، بايد اصل الحيض و وقت الحيض محرز بشود تا او اماره بشود، بدان جهت خروجا عن مخالفة المشهور گفتيم كه تا هفت روز جمع بكند ما بين اعمال المستحاضه و ما بين تروك الحائض، چونكه علم اجمالى دارد، اگر احتمال نداديم كه همه‏اش استحاضه است، اگر كسى بگويد علم دارم اين استحاضه است اينجور نيست علم اجمالى داريم كه يا استحاضه است يا حيض است تا هفت روز و مقتضاى علم اجمالى احتياط است، در اينجا نتيجه‏اش نتيجه رجوع به عادت است، و حتّى در صورتى كه از اول صفرت ببيند، زنى است من حيث الوقت مضطربه است و من حيث العدد عادت دارد، هر ماه خون مى‏بيند، اين ماه از اول شروع شد خون صفرت تا بيست و پنج روز، خوب چه قرار بدهد؟ بگوييم هيچ حيض ندارد، اين مقتضاى قاعده است كه رجوع به اوصاف بكنيم و بگوييم كه اين اصلاً وقت حيض ندارد اين، مقتضاى قاعده هم همين جور است چونكه مثبت حيض ندارد بلكه نافى حيض دارد، و مثل مسأله متقدمه هم نيست كه علم اجمالى است يا حائض است و يا استحاضه، این اماره دارد كه اين استحاضه است همه خون، ولكن خروجاً عن مخالفة المشهور مى‏گوييم كه اين هم تا مقدار عادتش از اول روية دمش احتياط بكند تا به مقدار عادتش، اين به جهت خروجاً عن مخالفة المشهور اين دو تا را ملتزم شده‏ايم، و الاّ در فرض اولى بايد احتياط مى‏كرد علم اجمالى هست، در فرض دومى رجوع به اوصاف مى‏كرد مى‏گفت كه اصلاً حيض ندارد، گذشتيم اين را.

بعد آمديم كه اگر من حيث الاوصاف هم تمييز ندارد اين زن، كه مضطربه است من حيث الوقت ولكن ذات العادت است من حيث العدد و اصلاً اوصاف ندارد، خونِ به وصف الحيض ديده است پانزده روز، عادتش هم شش روز است اين شش روز را بايد حيض قرار بدهد از این خونى كه مع الوصف است، از اول قرار بدهد اين شش روز را؟ يا اين كه مخيّر است مى‏خواهد اوّلش را قرار بدهد مى‏خواهد آخرش را قرار بدهد مى‏خواهد وسطش را قرار بدهد اختيار با خود زن است هر كدام دلش خواست؟ صاحب عروه مى‏گويد بر اين كه احتياط اين است كه اول قرار بدهد، ولكن اقوی اين است كه مخيّر است، ببينيد چه مى‏شود، گفتيم اين زن من حيث الوقت مضطربه است و من حيث العدد عادت دارد، آن زنى كه من حيث الوقت و العدد مضطربه بود آنجا فرمود احتياط واجب اين است كه دم را از حين روية حيض قرار بدهد، گذشت مسأله‏اش، و فتوا هم نداد كه جايز است تخيير، آنجا فتوا داد بر اين كه مضطربه من حيث الوقت و العدد از اول روية الدم آن روية الدم حيض قرار مى‏دهد به مقدار العدد يا سه روز يا شش روز يا هفت روز، گذشت عبارتش ديگر نگاه كنيد چند مسأله قبل از اين، خوب اگر شما اينجور مشى مى‏كنيد كه بايد اينجور مشى بكنيد، اين زن هم که من حيث الوقت مضطربه است و وصف هم ندارد اين هم وظيفه‏اش اين است كه آن عدد را از اول قرار بدهد ديگر، منتهى عدد روايتى نيست كه سه شش هفت بلکه عدد عادتش مى‏شود، آن عدد عادتش را بايد از اول قرار بدهد، وقتى كه مضطربه وظيفه‏اش اين است كه از اول قرار بدهد، مضطربة الوقت مخيّر نيست، بلکه از اول بايد قرار بدهد آن شش روز و هفت روز و سه روز را، مخيّر نيست كه جماعتى تصريح كرده بودند كه مخيّر است، اين هم يكى از آن افراد مضطربة الوقت است، مضطربه است وقتاً بايد از اول قرار بدهد، غايت الامر عبارت از اين است كه اين من حيث العدد عادت دارد رجوع به عدد روايات نمى‏شود، چونكه عدد روايات در صورتى است كه طريق به مقدار حيض نباشد، اين طريق است به مقدار حيضش، از آن اول که وظيفه‏اش تحيّض در او است نتيجه آن مى‏شود، بدان جهت محشّين تعليقه زده‏اند كه اين درست نيست، يعنى معنايش اين است كه از اول قرار بدهد، اين نمى‏خواند با او.

بعضى‏ها توجيه كرده‏اند كلام صاحب عروه را كه ما مطلقاتى داريم كه مستحاضه‏اى كه عادت عدديه دارد يختار عددها و يرجع الى عددها به آن عددش رجوع مى‏كند، اطلاق دارد اينها، در اول دم در آخر دم در وسط دم، اينها مطلقات هستند كه رجوع به عادتش مى‏كند، شما ملاحظه بفرماييد ببينيد اينجور رواياتى ما داريم يا امر على العكس است كما هو الظّاهر، و الحمد الله ربّ العالمين.



[1] سيد محمد کاظم يزدی، العروة الوثقى، (بيروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، چ2، ت1409ق)، ج1، ص334.

[2] شيخ حر عاملی، وسائل الشيعة، (قم، مؤسسة آل بيت(ع)، چ1، ت1409ق)، ج2، ص282 و290.

[3]  ر. ک: سيد محسن حکیم، مستمسک العروة الوثقی، ( قم دار التفسير، چ1، ت1416ق)، ج3، ص297