درس هزار و چهلم

در باره دفن ميت

مسأله 13: «يجب دفن الأجزاء المبانة من الميت ‌حتى الشعر و السن و الظفر و أما السن أو الظفر من الحي فلا يجب دفنهما و إن كان معهما شي‌ء يسير من اللحم نعم يستحب دفنهما بل يستحب حفظهما حتى يدفنا معه كما يظهر من وصية مولانا الباقر للصادق عليه السلام و عن أمير المؤمنين عليه السلام: أن النبي صلي الله عليه واله أمر بدفن أربعة الشعر و السن و الدم ‌و عن عائشة عن النبي صلي الله عليه واله : أنه أمر بدفن سبعة أشياء الأربعة المذكورة و الحيض و المشيمة و العلقة‌».[1]

ادامه بحث در اجزاء مبانه از بدن انسان

و امّا در جايى كه اين نحو بوده باشد، منفرد پيدا بشود، جماعتى گفته‏اند دفن اينها مقتضى الاستصحاب است. آن وقتى كه اينها با ميت بودند، شعر با ميت بود، دندان با ميت بود، ظفر با ميت بود، محكوم به وجوب الدّفن بودند. الان هم نستصحب كه همان حكم را استصحاب مى‏كنيم كه همان وجوب الدّفن الان كه منفرداً پيدا شده‏اند، وجوب دارد يا ندارد. استصحاب وجوب مى‏كنيم.

معلوم است كه اين استصحاب اثرى ندارد. آن وقتى كه واجب بود به عنوان اين بود كه اينها تابع دفن ميت بودند كه ميت بايد دفن بشود و مى‏گفتيم با ميت دفن بشوند. الان كه جدا شده‏اند و منفرد شده‏اند، پيدا شده‏اند، اين عنوان ميت به اينها صدق نمى‏كند. بدان جهت وجوب دفن اينها حالت سابقه‏اى ندارد. مضافاً بر اين كه اين استصحاب در شبهه حكميه است. و در شبهه حكميه استصحاب جريانى ندارد. مربوط به بحث اصول است.

آن وقت مى‏ماند آن سن و ظفرى كه از حى بوده باشد. شعر كه قدر متيقن است آن شعرى كه از حى جدا مى‏شود، آن توهّم اين كه دفنش واجب باشد اين جور توهمى نيست كه اين آرايشگاه‏ها و سلمانى‏ها بايد اينها را دفن كنند. اين معنا محتمل نيست. بدان جهت در ظفر و در سن بعضى روايات است كه مستحب است دفن آنها. آن روايات هم من حيث السّند تمام نيستند و بعضى‏ها من حيث الدّلاله تمام نيستند. ولكن به ؟؟ خصوصاً در سن دارد كه نگه مى‏داشت امام (ع) كه با خودش دفن بشود موقع مردن. دفنش آن جورى مستحب است در سن.

قبر قرار دادن چاه برای ميتی که در آن است و اخراجش ممکن نيست

مسأله 14: « إذا مات شخص في البئر و لم يمكن إخراجه‌ يجب أن يسد و يجعل قبراً له‌».[2]

 بعد مى‏رسيم به اين مسأله‏اى كه اگر شخصى در چاهى بميرد كه آن شخص را در چاه كه مرده است، ممكن نيست در آوردنش از چاه. مثل اين كه چاه عميقى بود. مشغول بود آن جا به كندن. مثلاً چاه ديوارهايش خراب شد و ريخت. نمى‏شود آن را در آورد. سنگهاييى ريخت كه ماند. نمى‏شود. اگر ممكن بوده باشد كه آن جسد را در بياورند و در خارج او را غسل بدهند، كفن بكنند، نماز بخوانند، دفن كنند، كه خب واجب است. ميتى است از ميت‏ها كه ميت مسلمانى است. تجهيزش واجب است. كلام در صورتى است كه نمى‏شود اين را در آورد. در اين صورت دارد بر اين كه در عروه قدس الله نفسه الشّريف همان جايى كه همان بئرى كه در او فوت كرده است، او را قبرش قرار مى‏دهند و صلاتى بر او خوانده مى‏شود. ولو صلاة على القبر الميت بوده باشند و تكليف همين است. و همان قبرش مى‏شود. بئر بايد متروك بشود. ديگر آن بئر را نمى‏توانند درست كنند وقتى كه قبر شد.

مى‏دانيد كه تجهيز سابقاً گفتيم تجهيزها وجوبش واجب ارتباطى نيست. وجوب التّغسيل و التّكفين و الصّلاة على الميت و الدّفن وجوبشان وجوب ارتباطى نيست. مثل وجوب صلاة كه اوله التّكبير و آخره التّسليم است كه مجموع يك تكليف داشته باشند. يك وجوب داشته باشند. چون كه اگر وجوب ارتباطى باشد، آن وقت بعضى اين واجب كه از وجوب افتاد بحث مى‏شود كه آن ديگرى‏ها چرا واجب بشود. چون كه يك وجوب بيشتر نبود او. كل بود. الان كه كل واجب نيست. دليل بر وجوب بعضى چه باشد. قاعده ميسور تمسّك مى‏كند. يا اجماع تمسّك مى‏كند. يا مثل صلاتى كه اهميت دارد. و آن حرفهايى كه در جايش گذشته است يا مى‏آيد و مى‏گذرد.

 و امّا در ما نحن فيه تغسيل الميت، تكفين الميت و هكذا و الصّلاة عليه و تحنيط الميت و صلاة عليه و دفنه اينها واجبات مستقل هستند. غاية الامر صلاة مشروط بود كه بعد الكفن و التّغسيل باشد. مثل صلاة ظهر و عصر كه دو تا واجب هر دو مستقل است. ولكن مشروط است كه صلاة العصر بعد از ظهر بوده باشد. بدان جهت اگر كسى مكلّف به صلاة ظهر نشد، چرا؟ مثل چهار ركعت به غروب مانده است. ديگر تكليف صلاة ظهرى ساقط شد. بايد صلاة عصر را بخواند. اين جا هم وقتى كه وجوب تغسيل ساقط شد، چون كه نمى‏تواند اتيان كند. وجوب تحنيط و وجوب التّكفين ساقط شد. صلاة واجب است. بايد صلاة را بخواند. دفن را بايد بكند. دفنش هم به اين مى‏شود كه او را ترك كنند آن بئر را قبر قرار بدهند.

علاوه بر اين خودش هم منصوص است. در باب 51 از ابواب الدّفن بابى است تحت عنوان «باب أَنَّهُ إِذَا مَاتَ مُسْلِمٌ فِي بِئْرٍ مُحَرَّجٍ وَ لَمْ يُمْكِنْ إِخْرَاجُهُ وَجَبَ تَعْطِيلُهَا وَ جَعْلُهَا قَبْراً‌«. در آن روايت دارد

«مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ ذُبْيَانَ بْنِ حَكِيمٍ عَنْ مُوسَى بْنِ أُكَيْلٍ النُّمَيْرِيِّ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ سَيَابَةَ » اين ذبيان حكيم توثيق ندارد. بدان جهت روايت من حيث السّند اشكال دارد. در موسى ابن اكيل نمرى هم كلامى هست «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي بِئْرٍ مُحَرَّجٍ  وَقَعَ فِيهِ رَجُلٌ فَمَاتَ فِيهِ- فَلَمْ يُمْكِنْ إِخْرَاجُهُ مِنَ الْبِئْرِ- أَ يُتَوَضَّأُ فِي تِلْكَ الْبِئْرِ» ؟ از آن بئر ديگر استفاده مى‏شود ولكن ميت تويش است. بئر هم مى‏دانيد كه نجس نمى‏شود. ماء البئر واسعاً لا يفسدوه شى‏ءٌ الاّ اذا تغيّر طعمه او ريحه. «قَالَ لَا يُتَوَضَّأُ فِيهِ يُعَطَّلُ وَ يُجْعَلُ قَبْراً» قبر قرار داده مى‏شود. «وَ إِنْ أَمْكَنَ إِخْرَاجُهُ أُخْرِجَ وَ غُسِّلَ وَ دُفِنَ- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حُرْمَةُ الْمُسْلِمِ مَيِّتاً- كَحُرْمَتِهِ وَ هُوَ حَيٌّ سَوَاءٌ» احترامش مقتضايش اين است كما ذكرنا. اين احتياج به اين روايت ندارد. چون كه حكم على القاعدة است. قاعده چه بود؟ قاعده اين بود اگر اعمال متعدده‏اى وجوب استقلالى داشته باشد. ولكن آن عمل بعدى مشروط بوده باشد به اتيان به عمل قبلى مثل صلاة العصر كه مشروط است اتيانش به اين كه بعد صلاة الظّهر اتيان بشود هر وقت اين واجب قبلى ساقط شد، وجوب صلاة بعدى آن فعل واجب بعدى در وجوبش مى‏ماند. چون كه وجوبش استقلالى است.

سؤال ...؟ عرض مى‏كنم بر اين كه در آن شرط خود عمل است. واجب مستقل نيست وضو. ما هم از آن حقيرها هستيم كه مى‏گوييم كسى فاقد الطّهورين بشود، مكلّف صلاة نيست. ولكن بايد بعد قضا كند. ولكن او ربطى به اين جا ندارد.

چند فعلى كه خودشان واجب مستقل هستند، واجب ارتباطى نيست كه همه يك وجود داشته باشند. اگر همه يك وجود داشته باشند بعضى از اين افعال ساقط شد، وجوب بعدى احتياج به دليل دارد. چرا؟ چون كه وجوب بعدى دليل دلالت كرده بود به مجموع الكل. اين بعض كل نيست. اين وجوب آخر بايد داشته باشد و آن وجوب آخر احتياج به دليل دارد. و امّا در جايى كه افعال متعدده هر كدام وجوب مستقلّى داشته باشند غاية الامر فعل بعدى مشروط بوده باشد به اتيان واجب قبلى نه ذات فعل قبلى. به واجب قبلى. صلاة ظهرى كه واجب است به اتيان او. وقتى كه فعل قبلى از وجوب افتاد، شرطيّت هم مى‏افتد. چون كه فعل قبلى ديگر واجب نيست. مشروط بود به اتيان واجب قبلى. واجب قبلى لانقضاء وقته او لعدم تمكّن منه ساقط شد. فعل بعدى وجوبش مى‏ماند. اين در ما نحن فيه صغريات اين قاعده است. خصوصاً بر اين كه مقتضاى حرمة الميت المسلم كحرمته حيّاً اتيان به آن مقدارى است كه ميسور است.

نديديد كه امام (ع) فرمود در آن ميّتى ساحل البحر كه تكفين ممكن نبود، تحنيط ممكن نبود، امام (ع) فرمود دفنش مى‏كنند و صلاة اتيان مى‏كنند در صندوق مى‏گذارند. عورتش را ستر مى‏كنند، نماز مى‏خوانند و بعد دفنش مى‏كنند. نفرمود كه صلاة هم نمى‏خواهد. دفن هم نمى‏خواهد. چون كه كفن ممكن نيست. اين جور نفرمود. فرمود مقتضاى تجهيز لاحترام ميت است. مقتضى الاحترام الميت اين است كه واجب قبلى كه واجب بود، هر كدام از اينها وجوبش لاحترام الميت است. واجب قبلى اگر از وجوب افتاد، چون كه تمكّن به او نيست، مقتضاى احترام اين است كه همان بعدى اتيان بشود كه اين روايت هم اگر قول الامام بوده باشد كه از امام(ع) نقل شده است روحى له الفداه همان كبرايى را مى‏گويد كه خدمت شما عرض كردم.

[سؤال ... جواب:] آن جايى كه ديگر اخراجش ممكن نيست بر مالكش واجب است قبر قرار بدهد او را. تكليف است. مى‏آيد اين بحثش.

[سؤال ... جواب:] عرض مى‏كنم بر اين كه در جايى كه صلاة جماعت مى‏خوانند آن علو نداشته باشد. علو مختصر عيبى ندارد. در قبر عيبى ندارد. قبر ميت پايين است. صلاة على قبره است ديگر. اين قبر ميت است.

عرض مى‏كنم بر اين كه اين قاعده‏اى كه گفتم توى ذهنتان بماند. در موارد كثيره‏اى به دردتان مى‏خورد كه فرق ما بين وجوب افعال متعدده بوجوبٍ واحد او كونها واجبات مستقلاً ولكن هر واجبى مشروط است كه بعد از واجب آن قبلى اتيان بشود. آن در صورتى كه واجب قبلى از وجوب بيفتد،ديگر شرطيّتى ندارد. گذشتيم اين معنا را.

حکم جنينی که در بطن مادرش بميرد و خوف بقای آن در بطن باشد

مسأله 15: «إذا مات الجنين في بطن الحامل ‌وخيف عليها من بقائه وجب التوصل إلى إخراجه بالأرفق فالأرفق و لو بتقطيعه قطعة قطعة و يجب أن يكون المباشر النساء أو زوجها و مع عدمهما فالمحارم من الرجال فإن تعذر فالأجانب حفظا لنفسها المحترمة و لو ماتت الحامل و كان الجنين حيا وجب إخراجه و لو بشق بطنها فيشق جنبها الأيسر و يخرج الطفل ثمَّ يخاط و تدفن و لا فرق في ذلك بين رجاء حياة الطفل بعد الإخراج و عدمه- و لو خيف مع حياتهما على كل منهما انتظر حتى يقضى‌».[3]

بعد صاحب عروه يك مسأله‏اى را در ما نحن فيه عنوان مى‏كند كه اين هم از امّهات مسائل تجهيز الميت است. مسأله‏اى است كه مبتلا به. ايشان اين جور مى‏فرمايد. مى‏گويد بر اين كه بگذاريد تطبيق كنم تا ببينيد خصوصياتش را. مى‏گويد بر اين كه اذا مات الجنين فى بطن الحامل. صورت اول اين است كه بچّه در شكم مادر مرده است. اذا مات الجنين فى بطن الحامل و خيف عليها من بقائه. ترس است كه اگر باقى در رحم بماند، مادر را مريض كند. و يا بكشد. مسموم بشود يا بو بگيرد و به مادر سرايت کند همان مرضى كه معروف است ديگر. بچّه بو گرفته است. خراب شده است. مادر هم از كار انداخت. «اذا مات الجنين فى بطن الحامل و خيف عليها من بقائه وجبت توصّل الى اخراجه بالارفق و الارفق». آن بچّه را بالارفق و الارفق كه هم به مادرش صدمه نخورد و بچّه هم خارج بشود بالارفق فالارفق كه نسبت به مادرش صدمه نخورد. ولو بتقطيعه قطعة قطعة. ولو ولد را قطعه قطعه كنند كه قطعه قطعه خارج بكنند. اين حكم. كه اين را بكند؟

و يجب ان يكون المباشر النسّاء او زوجها. يا بايد زن‏ها اين كار را بكنند يا زوجش اين كار را بكند. و مع عدمها المحارم. زوج و نساء نباشد محارمش مى‏كنند من الرّجال. فان تعذّر فالاجانب. محارم هم نباشد اجانب. طولى است. نساء و الزّوج. اينها در يك مرتبه هستند. ثمّ رجال المحارم. در طبقه ثانى هستند. اينها هم رجل محرم نشد الرّجال الاجانب. رجال اجانب اين كار را مى‏كنند.

 سؤال ... ؟ فان تعذّر فالاجانب اين كه عبارت متنش را مى‏خوانم به جهت اين كه به خصوصيات متوجّه بشويد.

«و مع عدمها فالمحارم من الرجال فان تعذّر فى الاجانب» چرا اين كار را مى‏كنند؟ حفظاً لنفسها المحترمه تا نفس محترمه مادر را حفظ از تلف يا آنى كه مثل تلف است مبتلا به شلل مى‏كند يا چيز ديگرى. اين يك فرض بود.

فروض سه گانه مسأله در کلام صاحب عروه(قدس)

سه فرض اين جا فرض كرده است در اين مسأله.

فرض اولش اين بود. اين را مى‏دانيد خداوند متعال به اكثر شما اولاد داده است. اين جور است ديگر. وقتى كه اهل بيت شخصى سر زايمانش مى‏رسد زوج هم بلد بوده باشد خودش مباشرت نمى‏كند. زن‏ها مى‏آيد مباشرت مى‏كنند. زوج اگر بلد باشد كه بعضى زوج‏ها آن قدر اولاد ديده است كه خودش مى‏تواند همان كار را بكند. مع ذلك اين سيره مستمرّه متشرّعه بر اين است كه زن‏ها متولّى مى‏شوند. مباشرت مى‏كنند. حتّى مع تمكّن الزّوج. مع اين كه زوج بتواند.

 روى اين اساس اين پير فقه سيد يزدى قدس الله نفسه الشّريف مى‏گويد و المتصدّى بذلك النّساء او زوجها. اينها در يك مرتبه هستند. و امّا در صورتى كه نساء نشد، زوجه هم نشد محارم. چون كه محارم اقلاً ولو به عورت او نمى‏توانند نگاه بكنند اين کار ضرورت است. حفظ نفس محترمه است. مثل طبيب است. طبيب در جايى كه معالجه مى‏كند زن را كه حاذق است شخص. رجل است. اجنبى است. در مقام معالجه به فرج زن مى‏تواند نگاه كند. لمس كند. آنى كه موقوف است معالجه بر او. فكيف بر اين كه نجات بدهد نفس زن را از هلاكت كه مفروض كلام ما اين است. بدان جهت در مقام معالجه هم همين جور است. اگر آن شخصى كه خبير است به مرض اين زن، مرد بوده باشد. زن نيست. يا زن هست. مثل مرد نمى‏شود. ممكن است سر در نياورد. رجوع زن به مرد عيبى ندارد در اين صورت. منتهى اگر محرم داشته باشد، محرم مقدم است. حفظاً لسترش لسترى كه واجب بر او است. چون كه تمام بدنش را بايد بپوشاند از غير المحارم. امّا در محارم آنى كه مقام، مقام معالجه است و منصوص هم هست، مى‏تواند يعنى فرج منصوص نيست. خود معالجه مرد زن را منصوص است كه متوقّف است بر نگاه كردنش. فرقى نمى‏كند آن مرد اجنبى به تمام بدنش نگاه كردنش حرام است. بدان جهت اگر محرم داشته باشد از مذاق شارع مى‏فهميم كه محرم مقدم است. و امّا اگر محرم نبوده باشد فالاجانب.

بدان جهت در اين صورت در حكم هيچ شبهه‏اى نيست. حفظ حيات ام واجب است و متوقّف دارد بر اخراج اين ولد. ولد هم كه ميت است. ولد ميت را بايد خارج بكنند، مرده است. به هر كيفیتى كه ارفق به مادرش شد، بايد آن جهت را ملاحظه بكند تا مادرش سالم بماند حفظاً لحياتها.

و امّا فرض دوم كه ذكر مى‏كند. فرض دوم اين است كه مادر مرده است. آن ولد زنده است در بطن مادر، در رحم مادر ولد زنده است. در اين صورت ايشان مى‏فرمايد كه يشقّ بطن مادر و اين بچّه را در مى‏آورند. اين قيودش را ملاحظه كنيد. ببينيد اين چه قيودى در اين صورت مى‏زند. مى‏گويد ولو ماتت الحامل و كان الجنين حيّاً جنين زنده باشد، وجب اخراج اين جنين بشقّ بطنها. به شقّ بطنش بطن مادر را شق مى‏كنند و در مى‏آورند. قيود را ببينيد. به شقّ بطنها فيشقّ جانبها الايسر. آن طرف چپ مادر را شق مى‏كند كه طرف چپ را شق مى‏كند. طرف چپ بطن را شق مى‏كند. اين يك قيد. و يخرج الطّفل. طفل خارج مى‏شود. و يخرج الطّفل ثمّ يخاط. بعد از آن آن جايى را كه شق كرده‏اند مى‏دوزند و بعد هم به همان تجهيز مادرش را دفن مى‏كنند. و لا فرق فى ذلك بين رجاء حيات الطّفل بعد الاخراج ولو بعدمه.

و فرقى هم نمى‏كند بچّه كه زنده است بايد در آورد، اميد داشته باشند كه اين بچّه در آوردن كه زنده در بيايد باقى بماند، بزرگ بشود يا نه اميد آنجورى نيست. اگر باقى هم بماند، نيم ساعت، دو ساعت بچّه هم مى‏ميرد. فرقى نيست. در هر دو صورت بايد اين بچّه را در آورد. فرمود يك اطلاق ادّعا كرد كه اين وجوب الشّق و اخراج الولد فرقى نمى‏كند اميد حيات داشته باشند نسبت به ولد يا نداشته باشند. و امّا نسبت به كيفيت الاخراج فرمود شقّ البطن من جانب الايسر و آن وقت ثم يخاط. بعد از آن دوخته مى‏شود.

عرض مى‏كنم بر اين كه اين در ما نحن فيه رواياتى است كه آن روايات اين حكم از آنها استفاده مى‏شود. يك روايات ناظر به صورت اول است. صورت اول كه بچّه مرده بود، مادر زنده بود. يك روايات ناظر به صورت ثانيه است.

صحيحه علی بن يقطين

 يكى از آن روايات اين روايت مى‏شود گفت صحيحه على ابن يقطين. در باب 46 از ابواب الاحتضار روايت دومى[4] است.

«وَ عَنْ حُمَيْدِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَمَاعَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ» اين همان محمد ابن ابى حمزه پسر همان ابى حمزه ثمالى است كه سابقاً ثقه بودنش را اثبات كرديم كه اين محمد ابن ابى حمزه ثقه است. نقل مى‏كند «عَنْ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ» على ابن يقطين مى‏گويد « قَالَ: سَأَلْتُ الْعَبْدَ الصَّالِحَ ع» از امام موسى ابن جعفر سلام الله عليه سؤال كردند «عَنِ الْمَرْأَةِ تَمُوتُ- وَ وَلَدُهَا فِي بَطْنِهَا» قَالَ يُشَقُّ بَطْنُهَا و ولد هم در بطنش است. « وَ يُخْرَجُ وَلَدُهَا» شق مى‏شود بطنش و يخرج ولدها.

اطلاق اين روايت اقتضا مى‏كند اميد به بقاء ولد داشته باشند يا نداشته باشند. اطلاق اين صحيحه حكم را اثبات مى‏كند. نفرمود روحى له الفداه يشقّ بطنها و يخرج ولدها  خروج  ولد را قيد نفرمود. مطلق فرمود كه ولد بايد خارج بشود وقتى كه زنده است. بدان جهت فرقى نمى‏كند بدانند. اطمينان داشته باشند. اميد داشته باشند. ولد زنده بماند يا نه، زنده نماند. فرقى نمى‏كند.

و امّا اين كه از جانب ايسر. جانب ايسر در روايات نيست. از فقه رضوى نقل كرده‏اند كه فقه رضوى گفتيم مدرك نمى‏شود. لعلّ جانب ايسر را كه مصنّف ما قدس الله نفسه الشّريف ذكر كرده است، به جهت اين كه در فقه رضوى است. يا شقّ من طرف الايسر ارفق للامّ است. او را من اهل خبره‏اش نيستم. شايد از اهل خبره كه اگر شق بشود طرف ايسر، اخراج ولد آسان مى‏شود. شايد اگر ارفق بوده باشد عيبى ندارد. ملتزم مى‏شويم كه ضرر به مادر آن ضررى كه مضطرٌ عليه است بيشتر از او به مادر وارد نشود. در اين صورت يعنى هتك بيشتر نشود مادر ميت. آن مقدارى كه نسبت به مادر مثلاً آن شق كم مى‏شود، مى‏شود آسان در آورد طفل را. مگر اين جور بشود. ولكن على حالٍ اگر اين دليلى ندارد دليل درست. اگر اين جور بوده باشد اين ارفق بحال ولد كه زنده است يا بحال ام كه هتك نشود خيلى پاره بشود بدنش به مقدار ضرورت پاره بشود، آن عيبى ندارد. و الاّ دليلى نداريم.

 و امّا ايشان فرمود و يخاط. آن وقتى كه ولد را خارج كردند آن وقت دوخته مى‏شود. آن وقت اين يخاط در مرسله‏اى ابن ابى عمير وارد است. روايت اولى است:

مرسله ابن ابی عمير

«مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي الْمَرْأَةِ تَمُوتُ وَ يَتَحَرَّكُ الْوَلَدُ فِي بَطْنِهَا- أَ يُشَقُّ بَطْنُهَا وَ يُخْرَجُ الْوَلَدُ- قَالَ فَقَالَ نَعَمْ وَ يُخَاطُ بَطْنُهَا».[5]

. بطن آن زن دوخته مى‏شود.

نگوييد اين مرسله ابن ابى عمير است. يك مسنده هم دارد. مسنده‏اش روايت هفتمى است:

صحيحه ابن ابی عمير

 «وَ بِإِسْنَادِهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ» شيخ قدس الله نفسه الشريف در تهذيب به اين روايت را به اسنادش از ابن ابی عمير نقل کرده است آن جا سندش به ابن ابی عمير صحيح است، آن جا ذكر كرده است از ابن ابى عمير «عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ قَالَ: يُخْرَجُ الْوَلَدُ وَ يُخَاطُ بَطْنُهَا» [6]بطنش دوخته مى‏شود.

اشكال كردن در خيط بطن بلاوجه است. روايت صحيح است. بدان جهت در ما نحن فيه اين فرض هم تمام شد.

انّما الكلام كلّ الكلام كه اهميت مى‏دهد به اين مسأله، فرض ثالثه است.

فرض ثالث اين است كه مادر هم زنده است و ولد هم زنده است. ولكن تشخيص داده شده است كه اگر ولد بماند، خودش سالم مى‏ماند. مى‏زايد. ولكن مادر تلف مى‏شود. مى‏ميرد. اگر ولد حى بماند تا بزايد او را، مادر مى‏ميرد. و اگر نه مادر بخواهند زنده بشود، بايد پسر كشته بشود. ولد كشته بشود. ولو در آورده بشود از رحمش، از بطنش. تحفّظ و حيات اين دو تا نمى‏شود. يا مادر بايد از او اغماض بشود تلف بشود، يا بايد ولد تلف بشود. يكى از اينها است كه بايد ولد را قطعه قطعه كنند. بكشند و در بياورند. مادر ضعيف است. اتفاق مى‏افتد. زورى ندارد. ولد هم گنده است. اين يكى از دو كار است كه يا بايد مادر بميرد يا ولد قطعه قطعه كشته بشود و بيرون بيايد. اين جا مرحوم سيد اين جور مى‏فرمايد اين پير. فرض ثالث را مى‏گويد. مى‏فرمايد بر اين كه، ولو خيف مع حياتهما على كلٍّ منهما انتظر حتّى يقضى. منتظر مى‏مانند تا خدا چه قضاوت بكند. حتّى يقضى الله بينهما. منتظر مى‏مانند كه ببينند خدا چه كار مى‏كند ديگر. اين جا تكليف شرعى نيست. اين مسأله‏اى است محلّ ابتلا مى‏شود. و بايد حكمش را منقّح كرد.

جماعتى بلكه مى‏شود گفت مشهور همين جور حكم كرده‏اند كه صاحب عروه فرموده است و بعضى‏ها تفصيل داده‏اند از فقها. فرموده‏اند شخص ثالث نمى‏تواند مداخله كند. شخص ثالث مادر را بكشد، طفل را سالم در بياورد يا فرض بفرماييد طفل را بكشد كه مادر سالم بماند، شخص ثالث اين كار را نمى‏تواند بكند. ولو متخصّص بوده باشد در رشته جرّاحى نمى‏تواند. اين جايز نيست. چرا؟ براى اين كه هر دو نفس محترمه هستند و نفس مادر موقوف است به اتلاف نفس ولد و  نفس ولد موقوف است به اتلاف مادر، و در اين صورت اتلاف نفس جايز نيست. يكى هم بر ديگرى ترجيح ندارد. حتّى يحکم كه كدام بماند، كدام بميرد. ولكن اين نسبت به اشخاص ديگر است. و امّا نسبت به مادر، مادر مى‏تواند طفل را بكشد. همين كه ديد اين طفل اين جور است با مشتش يا يك دوايى مى‏خورد و اين طفل را مى‏كشد. بعد از اين كه كشت، يا ديگران طفل را در مى‏آورند يا خودش اسقاط مى‏كند بعد از اين كه كشت مثلاً خودش  نتوانست اسقاط کند زنها مى‏آيند. همان حكم فرض اول مى‏شود. زن نباشد شوهرش. زن و شوهر نباشد محارم. محارم نباشد اجانب. زن مى‏تواند خودش اين ولد را بكشد. اين را بدانيد ما اين را قبول خواهيم كرد كه مادر مى‏تواند بچّه را بكشد.

انّما الاختلاف ما بين ما و ما بين ديگران در دليل اين است كه چرا مادر مى‏تواند بكشد. اول كلام ديگران را نقل مى‏كنيم.

مثل اين كه مهلت هم نيست. انشاء الله فردا.



[1]  سيد محمد کاظم يزدی، العروة الوثقى، (بيروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، چ2، ت1409ق)، ج1، ص438.

[2]  سيد محمد کاظم يزدی، العروة الوثقى، (بيروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، چ2، ت1409ق)، ج1، ص439.

[3]  سيد محمد کاظم يزدی، العروة الوثقى، (بيروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، چ2، ت1409ق)، ج1، ص439.

[4] شيخ حر عاملی، وسائل الشيعة،(قم، موسسة آل البيت(ع)، چ1، ت1409ق)، ج2، ص470.

[5] شيخ حر عاملی، وسائل الشيعة،(قم، موسسة آل البيت(ع)، چ1، ت1409ق)، ج2، ص470.

[6] شيخ حر عاملی، وسائل الشيعة،(قم، موسسة آل البيت(ع)، چ1، ت1409ق)، ج2، ص471.