درس هزار و صد و بیست و هشتم

احکام تيمّم

مسأله 8: «لا يجب إعادة الصلوات التي صلاها بالتيمم الصحيح بعد زوال العذر‌لا في الوقت و لا في خارجه مطلقا نعم الأحوط استحبابا إعادتها في موارد أحدها من تعمد الجنابة مع كونه خائفا من استعمال الماء فإنه يتيمم و يصلي لكن الأحوط إعادتها بعد زوال العذر و لو في خارج الوقت. الثاني من تيمم لصلاة الجمعة عند خوف فوتها لأجل الزحام و منعه. الثالث من ترك طلب الماء عمدا إلى آخر الوقت و تيمم و صلى ثمَّ تبين وجود الماء في محل الطلب. الرابع من أراق الماء الموجود عنده مع‌ العلم أو الظن بعدم وجوده بعد ذلك و كذا لو كان على طهارة فأجنب مع العلم أو الظن بعدم وجود الماء. الخامس من أخر الصلاة متعمدا إلى أن ضاق وقته فتيمم لأجل الضيق».‌[1]

ادامه بحث گذشته

کلام در این فتوای صاحب عروه بود که جماعتی از اصحاب ما ذكر كرده‏اند كه اگر فرض كنيد شخصى در روز جمعه نتوانست از ازدحام خارج بشود و وضوء بگيرد، صلاتش را با تيمم مى‏خواند و مستحب است بعد از اين كه خارج شد، آن صلاة را وضوء بگيرد و اعاده كند، عرض كرديم بر اين كه دليل بر اين فتوا اين روايت سكونى و سماعه است، اين را مى‏دانيد آنى كه ما از اخبار استفاده كرده‏ايم صلاة جمعه را با مخالفين اگر شخصى بخواند در مقام تقيه واجب است، و تقيه مداراتى بشود مستحب است، ولكن مجزى نيست، بايد صلاة ظهر را بعد خودش اتيان كند، ولو صلاة جمعه را با آنها با وضوء يا اگر جنب بود غسل كرده باشد، حيث كه آنى كه از روايات استفاده كرده‏ايم، صورت الجماعة متعلّق وجوب يا متعلّق تقيه استحبابى است در موارد مدارات، و مقتضاى ادلّه‏اى كه ما  لا يجوز الصلاة خلفهم و انّهم بمنزلة الجدر و اگر نماز خواندى با آنها قرائتت را خودت بخوان، ولو به مثل حديث النّفس كه نتوانستند انسان، ديد مى‏فهمند، مى‏شنوند، به مثل حديث نفس خودت قرائت را بخوان، از آنها استفاده كرديم كه اين صورت الجماعة است. روى اين اساس اگر صلاة جمعه را بخواند، چون كه جماعت شرط صحّت صلاة الجمعه است، صلاة الجمعه مثل صلاة الجماعت نيست كه هم صلاة فرادا است و هم زايد بر او است كه با هم مى‏خوانند.

بدان جهت در صلاة جماعت ملتزم هستيم اگر صلاة جماعت خيال مى‏كرد بر اين كه صحيح است، خواند، و بعد معلوم شد صلاة جماعت باطل است، در آن صورت گفتيم نه صلاتش مجزى است، اعاده نمى‏خواهد. چون كه صلاة فرادا را خوانده و يك حمد و سوره ترك كرده است. آن هم عن عذرٍ بوده است. خيال مى‏كرد صلاد جماعت صحيح است. لا تعاد الصّلاة مى‏گويد اعاده نكن. چون كه از اركان نيست اين حمد و سوره، ولكن به خلاف صلاة الجماعة، در صلاة جماعه جماعت شرط صحّت صلاة الجمعه است. بدان جهت كسى صلاة جمعه را با آنها خواند در مواردى واجب مى‏شود تكليفاً تقيه اگر تقيه واجب است، يا مستحب مى‏شود، ولكن اجزائش دليلى ندارد، بدان جهت در ما نحن فيه در اين روايت سكونى «عن رجلٍ يكون فى وسط الزّحام يوم الجمعة» گفته‏اند كه اين دلالت نمى‏كند كه صلاة، صلاة جمعه بود. يوم الجمعه ذكر كرده‏اند، چون كه بعضى‏ها گفته‏اند اين صلاة جمعه است. بدان جهت بايد اعاده كند. آن فايده‏اى ندارد آن صلاة جمعه‏اى كه خوانده است، ولكن بعضى ديگر از اصحاب فرموده‏اند كه در اين روايت عن الرّجل يكون فى وسط الزّحام يوم جمعه او يوم العرفه كه معنايش عبارت از اين نيست كه صلاة جمعه خوانده مى‏شود. بدان جهت گفته‏اند اين صلاة، صلاة جماعت است. وقتى كه صلاة جماعت شد، خب انسان نمى‏تواند وضوء بگيرد، ازدحام نمى‏گذارد بيايد بيرون، آن عذر نمى‏شود در مشروعيّت طهارت ترابيه، مثل اين كه فرض بفرماييد كه آب پشت بام است، نردبان نيست برويم پشت بام يا در پشت بام قفل است، ولكن كليدش را بعد از يك ساعت ديگر مى‏آورند، نمى‏شود الان تيمم بكند و نماز بخواند. اين هم كه مى‏داند كه كليد را مى‏آورند، هيچ كس از اصحاب ملتزم نشده است، اين جا هم همين جور است، مى‏داند كه صلاة جماعت تمام شد، مى‏تواند وضوء بگيرد، ازدحام وقتى كه مردم مى‏روند اين هم مى‏رود بيرون، وضوء مى‏گيرد، على القاعده اين صلاتش باطل است. بعضى‏ها فرموده‏اند بر اين كه آن اعاده واجب است كه بايد اعاده كند. چون كه صلاتش با طهارت مائيه بايد بشود، متمكّن از صلاة است به طهارت مائيه، بايد اعاده كند، ولكن چرا امام فرمود كه تيمم بكن و با آنها نماز بخوان، يعنى نماز جماعت بخوان، چرا گفت؟ به جهت اين كه فضيلت اول الوقت را درك كند، با آن نماز اصل نماز را هم كه بعد مى‏آورد.

ملاحظه بر ديدگاه وجوب اعاده در فرض پيش گفته

اين فرمايش به نظر قاصر فاتر ما خيلى دور است، چرا؟ براى اين كه وقت فضيلت را كه انسان درك مى‏كند، صلاة فى اول الوقت اگر اتيان بشود صلاة فريضه، آن درك فضيلت اول وقت است، انسان وقتى كه ظهر شد، اول نمازهاى آيات در گردنش قضا است، آنها را مى‏خواند، وقت فضيلت ظهر تمام شد، صلاة ظهر را بخواند، اين وقت فضيلت اول وقت را درك نكرده است، آن صلاة فريضة الوقت را انسان در اول وقت بياورد، افضل الافراد است. درك فضيلت اول وقت را كرده است. اين فرمايش اين بزرگوار معنايش اين است كه صلاة الفريضة صلاة دومى است، بايد اتيان كند با وضوء، اين را كه اول وقت اتيان مى‏كند، به جهت درك فضيلة الوقت است، اين كه درك فضيلة الوقت نشد، يك صلاتى كه باطل است در اول وقت اتيان كرده است. اين صلاة كه درك فضيلت اول وقت نمى‏شود. درك فضيلت وقت به آن وقت مى‏شود كه آن صلاة فريضة الوقت را اتيان كند و اين صلاة فريضة الوقت نيست، اگر ايشان بفرمايد شارع اين جا تعبّد كرده است، نه از اين روايت اين در نمى‏آيد كه به واسطه اول وقت فضيلت است، ظاهر روايت اين است كه آن صلاتى را كه اتيان مى‏كند. اگر آن صلاة صلاتى بوده باشد كه از ساير جهات تمام است، از ناحيه تيمم هم تمام مى‏شود، اين جا تيمم مشروع است. آن وقت اعاده صلاة بعدى چه مى‏شود؟ مى‏شود مستحبى، چون كه بيشتر از پنج نماز واجب نيست. اگر اين روايت را به قرينه آنى كه ديروز گفتم صلاة، صلاة عامّه است و صلاة عامّه نمى‏شود با آنها مخالفت كرد، حتّى امام(ع) امر به تيمم كرد كه آنها نفهمند، حتى خود سائل نفهمد كه اين صلاة، صلاة باطل است، خيال بكند صلاة صحيح است، اگر اين جور بوده باشد، اين حكم، حكم تقيه‏اى است و حكم تقيه‏اى اعاده واجب مى‏شود.اگر صلاة اول صحيح است، دومى مستحب مى‏شود، اگر اولى صلاة باطلى است دومى واجب مى‏شود، اولى هم باطل مى‏شود، درك فضيلت اول الوقت اين جا احتمالش نيست. چون كه درك فضيلت الوقت اين است كه همان صلاة فريضه را در اول وقت اتيان كند. شما كه مى‏فرماييد صلاة فريضه صلاة دومى است كه بايد با وضوء اتيان كند، پس اين چه جور درك فضيلت وقت مى‏شود؟ يك صلاتى آورده است باطل در اول وقت، آن كه درك فضيلت الوقت نمى‏شود، بدان جهت در ما نحن فيه آنى كه به نظر قاصر ما است اعاده لازم است. چرا؟ چون كه در روايت قرينه است كه اين امر به تيمم و صلاة معهم به رعايت تقيه است، نه اين كه مورد حقيقتاً مورد تيمم است، و الاّ اگر مورد، مورد تيمم بود و صلاة با آنها ولو قرائت فاتحه را هم بخواند صلاة نيست اين، چون كه متمكن از اعاده است، اگر اين متمكن از صلاة حقيقى بود و تيمم هم تيمم صحيحى بود. امر به اعاده نمى‏فرمود و امر به اعاده را حمل به استحباب كردن، خلاف ظاهر است، ظاهرش اين است كه بايد اعاده كند و قهراً صلاة اولى صلاة تقيه مى‏شود. گذشتيم اين را.

سؤال ... ؟  حمل بر وجوب مى‏كنيم ديگر، اعاده بعد از اين كه از آنها منصرف شدى آمدى پيش اهلت، مى‏گويد بر اين كه قال يتيمم و يصلّى معهم و يعيد انصرف، وقتى كه از پيش آنها خارج شدى، منصرف شدى، اعاده بكن، اين امر به اعاده ظاهرش لزوم است، اگر آن صلاة اولى صحيح بود، اين امر وجوبى نمى‏شد، چون كه در آن صلاة اولى مورد تقيه است به آن بيانى كه ديروز گفتم، ديگر نمى‏شود از ظهور و يعيد اذا انصرف رفع يد كنيم، اگر آن صلاة، صلاة صحيح بود رفع يد مى‏كرديم، چون كه بيشتر از پنج نماز واجب نيست، چون كه صلاة اولى در او قرينه تقيه است كما بينّا حمل مى‏شود به وجوب.

1. ادای نماز با تيمم در فرض ترک طلب آب تعمدا تا آخر وقت

بعد صاحب عروه قدس الله نفسه الشريف مى‏فرمايد يكى از مواردى كه صلاة مستحب است اعاده كردن، صلاتى كه با تيمم مى‏خواند، آن كسى است كه مثلاً وظيفه‏اش طلب كردن آب بود، بايد فحص كند از آب، وقتى كه وظيفه‏اش بود فحص نكرد تا اين كه آخر وقت شد، ديگر جاى مجالى براى فحص كردن ندارد. وقتى كه مجالى براى فحص كردن ندارد، نمازش را با تيمم خواند. ثمّ انكشف كه اگر اين مؤمن خدا فحص مى‏كرد آب را پيدا مى‏كرد، آب بود، ولكن فحص نكرده است. الثّالث من ترك طلب الماء عمداً متعمداً طلب ماء نكرده است، الى آخر الوقت و تيمم يعنى تيمم فى آخر الوقت و صلّى ثمّ تبيّن وجود الماء فى محلّ الطّلب، تبين که در محلّ طلب آب بوده است. دو تا فرض است: يكى اين كه طلب نكرد، گفت بابا من حوصله گشتن را ندارم كه آب هست يا نيست، انشاء الله آب نيست، نمازش را خواند در آن حال، نمازش را خواند در سعه وقت، نمازش را خواند، بعد از اين كه شب شد معلوم شد كه نه در محلّى كه اگر طلب مى‏كرد آب بود، همان وقتى كه طلب را ترك كرد و فحص نكرد، در محل آب بود، اگر طلب مى‏كرد آب را پيدا مى‏كرد و نماز را با وضوء مى‏خواند يا با غسل مى‏خواند. اين صلاتش باطل است. چرا؟ چون كه در آن روايات، طلب الماء كه المسافر يطلب الماء طلب واجب نفسى نيست. مثل واجب نفسی بودن نماز خواندن، يا روزه گرفتن. بلکه طلب يكى از واجبات شريعت است،ولی اين ارشاد بر اين است كه اگر آبى بوده باشد در وقت، كه فحص بكنى به او مى‏رسى، صلاتت مشروط به طهارت مائيه است. يعنى در آن وقت صلاة مع الطهارة ترابيه بخوانى باطل است. خب وقتى كه اين شخص نماز خواند كه انشاء الله آب نيست و نمازش را در سعه وقت خواند، شب معلوم شد كه بابا آن وقتى كه نماز مى‏خواند آب را مى‏گشت آب پيدا مى‏كرد و در آن روز نماز را با طهارت مى‏خواند، آن صلاتى كه خوانده است باطل است. يطلب معنايش اين است كه وضوء شرط است يا غسل شرط است، با تيمم نمى‏شود خواند. كلام صاحب عروه اين نيست، صاحب عروه كه بگويد اعاده مستحب است اين را نمى‏گويد، اين را متنش را خواندم تا ملتفت بشويد.

كلام صاحب عروه در جايى است كه در سعه وقت نماز نخوانده است، طلب هم نكرده است، گفته است حال ندارم، منتظر شده است، منتظر شده است، وقت ضیق شده است، ضیق شده است، به نحوى كه ديگر طلب بكند صلاة به قضا مى‏رود، فوت مى‏شود وقتش، در آخر وقت تيمم كرده است، و صلاة را خوانده است، بعد منكشف شده است كه اگر طلب مى‏كرد، آب را جستجو مى‏كرد آن وقتى كه خودش را به تنبلى زد، آن وقت اگر فحص مى‏كرد آب را پيدا مى‏كرد، اين كشف اين جورى است. «من ترك طلب الماء عمداً الى آخر الوقت و تيمم و صلّى» در آخر الوقت «ثمّ تبيّن وجود الماء فى محلّ الطّلب» كه مى‏گشت در اين صورت است كه اعاده مستحب است. چرا؟ چون كه سابقاً گفتيم الصّلاة لا تسقط بحالٍ، اين كه عصيان كرده است صلاة فحص نكرده است، صلاة مع الطهارة مائيه را ترك كرده است. يا مثل كسى كه آب هست، مى‏تواند حمام توى خانه خودش است، جنب است، مى‏تواند برود غسل كند، اما به تأخير انداخت تا پنج دقيقه به غروب شمس مانده است كه الان برود به حمام بيايد شب شده است، يا ده دقيقه به غروب شمس مانده است، وظيفه‏اش چيست؟ وظيفه‏اش تيمم است، بايد تيمم بكند و نمازش را بخواند، چرا؟ چون كه ولو خلاف شرع كرده است، تفویت قدرت كرده است، چون كه هميشه گفتيم ظاهر امر اضطرارى اين است كه تفویت قدرت از اختيارى جايز نيست، اگر ناچار شدى اين جور است. متفاهم عرفى اين است كه انسان نبايد خودش را ناچار كند، اين معاقب است بر اين كه خودش را ناچار كرده است، ولكن مكلّف است به صلاة اضطرارى، صلاة اضطرارى‏اش صحيح است. وقتى كه صحيح شد، مكلّف در شبانه روز بيشتر از پنج نماز مكلّف نيست. بدان جهت در ما نحن فيه اعاده‏اش را بايد حمل به استحباب بكند كه اگر امرى به اعاده بوده باشد، آن امر را حمل بر استحباب بكنيم و ظاهراً ما امرى را هم پيدا نكرديم كه در روايتى وارد شده باشد كه امر به نماز بكند، ما پيدا نكرديم، ولكن رجاءً اعاده كردند كه شايد مستحب است، آن عيبى ندارد، و ما گفتيم كه اعاده بايد رجائى بوده باشد، و امّا فتوا به اينكه اعاده مستحب است، نه در ما نحن فيه روايت اين جورى نداريم، مثل اين است كه گفتيم «من ادرك من الوقت ركعتاً كمن ادرك کلها»، شخصى مى‏گويد كه خب هنوز من ادرك ركعتاً آن وقت نماز مى‏خوانيم، وقت داشت، خودش پا نشد، گفتم پا شو بابا وقت تمام مى‏شود، پا نشد، پا نشد تا يك ركعت ماند، تا يك ركعت از وقت نماز مانده بايد نماز را بخواند ادائاً، بايد بخواند، نمازش هم صحيح است، ولكن خلاف شرع كرده است. چرا؟ چون كه من ادرك ركعتاً از اوامر اضطراريه است، مأمور به اضطرارى است، وقت، وقت اضطرارى است، قد ذكرنا اين قاعده را كه انشاء الله يادتان مى‏ماند، در هر جايى امر به اضطرارى بشود، ظاهر و متفاهم عرفى اين است كه انسان نمى‏تواند تفويت قدرت بكند، از آن اختيارى، اين در صورتى است كه از دست برود اين را بايد اتيان كند، ولكن اختيارى را نمى‏شود از دست داد، به خلاف جايى كه شيئى عد واجب شد مثل اطعام ستّين مسكيناً او او صيام شهرين متتابعين، آن جا نه انسان مى‏تواند از يكى كه قادر بود خودش را عاجز بكند آن يكى را بياورد، عدل است همين‏ها در كتاب شارع، دوش به دوش هستند، ولكن امر اضطرارى در طول اختيارى است. بدان جهت در ما نحن فيه فعلش هم صحيح مى‏شود، ولكن معاقب مى‏شود، اين جا كه مستحق عقوبت شد، نماز را در آخر وقت با تيمم خواند، يا آن شخص نماز را يك ركعت مانده به آخر وقت خواند، نماز ساقط مى‏شود، چون كه بيشتر از پنج نماز واجب نيست در شبانه روز، ولكن اعاده مستحب است، احتياج به دليل دارد، اگر خطابى بود، مى‏گفتيم مثل آن شخصى كه در ليله واحده غسل نكرد و تيمم كرد، امام فرمود اعاد الصّلاة، وقتى كه به امر رسيد اعاده مى‏كند، آن جا ملتزم مى‏شويم و آن جا هم گفتيم آن روايت مختصّ به تعمّد نيست كه خودش عمداً جنب بكند تا عقوبت استفاده بشود كه، آن روايت مختص به عقوبت نيست كسى كه عمداً خودش را جنب كرده است تا كسى استفاده كند از او كه شارع امر به اعاده را عقوبت قرار داده است در موارد تفريط، اين جا هم يكى از آن موارد است، طلب نكرده است، تفريط كرده است، عقوبتش اعاده صلاة است، خب عقوبت هم با استحباب جور در نمى‏آيد، عقوبت با وجوب جور مى‏آيد.

اين نه آن روايت در متعمّد وارد است كه عقوبت استفاده بشود، نه هم استحباب با عقوبت جور مى‏آيد كه بگوييم كه خب آن عقوبت آن جا هست، اين جا هم هست، بدان جهت در ما نحن فيه كسى اعاده كند بايد به قصد رجا اعاده كند كه شايد مستحب است.

2. ريختن آب با علم يا ظن به عدم آن يا جنب نمودن خويش

بعد ايشان مورد رابع را مى‏گويد، اين كبرايى كه گفتم اين مسائل واضح شد، شخصى عند دخول الوقت آب داشت، مى‏توانست جنب بود غسل كند، يا محدث بالاصغر بود مى‏توانست وضوء بگيرد، آب را ريخت عمداً و متعمداً، با علم بر اين كه آب ديگرى نيست غسل كند در وقت صلاة، يا با ظنّ بر اين صاحب عروه ظن مى‏گويد، صاحب عروه مى‏فرمايد با ظنّ بر اين كه آب ديگر نيست اين را ريخت، بعد اين شخص صلاتش را با تيمم خواند، چون كه عوض غسل تيمم كرد يا عوض وضوء تيمم كرد، چون كه آب ديگرى نيست، مستحب است اعاده كند. مى‏بينيد اين هم از موارد عقوبت است، چون وقتى كه آب داشت، مى‏دانست مأمور به اختيارى را اتيان بكند، مأمور به اختيارى را نكرده استمستحب است اعاده كردن. الكلام الكلام، يا موقع دخول وقت متطهر از حدثين بود، آب نداشت، ولكن وضوء داشت، قبلاً وضوء گرفته بود و نگه داشته بود، بعد از دخول وقت مى‏توانست نماز را بخواند با وضوء، هيچ حرجى، چيزى هم برايش نبود، عمداً وضويش را باطل كرد و مى‏دانست بر اين كه آب پيدا نمى‏شود، يا ظن داشت كه آب تا آخر پيدا نمى‏شود، اين را هم لاحق به عقوبت مى‏كند صاحب عروه ، مى‏فرمايد اين جا هم اعاده مستحب است، قد ظهر ما ذكرنا.

ولكن يك چيز ديگرى اين جا مى‏خواهم خدمت شما بگويم، اين معروف است در كلمات علما. مى‏گويند در واجبات موسّعه انسان اگر ظن داشته باشد ديگر متمكن نخواهد شد، بايد آن واجب موسّع را اتيان كند، مثل اين كه گفتيم قضاء الصّلوات واجب موسّع هستند، فورى نيستند، كسى كه ظن دارد كه يك سال ديگر تأخير بيندازد، سال بعد ديگر نمى‏تواند، ظن دارد كه نمى‏تواند قضا بكند، چون كه معلوم است از حالاتش كه آخر عمرش است، مى‏گويند ظن الموت تعبير مى‏كنند از ظن به عدم تمكن در اين موارد بايد اتيان بكند، ما در اين موارد ظن را از خصوصيت انداخته‏ايم، گفتيم ظن نمى‏خواهد، احتمال عدم تمكن كافى است، انسان احتمال بدهد، احتمال، احتمال عقلايى، نه احتمالى كه اطمينان بر خلافش است، آن احتمال ارزشى ندارد، آن مواردى كه احتمال مى‏دهد كه ديگر نتواند اين تكليف را امتثال بكند احتمالاً و عقلايياً، تكليف را بايد امتثال بكند، اين اثراتى مترتّب است، مثل جوانى كه فرض كنيد بعد از ظهر رسيده است، وقت صلاة ظهر و عصر داخل شده است، مى‏گويد كه خب بخوابم، بعد پا مى‏شوم، قضا مى‏كنم، احتمال هم مى‏دهد كه همه ديده‏اند، نوعاً ديده‏اند، ربّما جوان مى‏خوابد و شب بيدار مى‏شود، جوان است ديگر، خصوصاً خواب قبلاً نكرده باشد، در سفر و اينها بوده باشد، نمى‏تواند اين را، بايد صلاة را اتيان كند، بعد بخوابد. چرا؟ ظن لازم نيست، لازم نيست ظن داشته باشد به عدم تمكن، چرا؟ چون كه مقتضاى قاعده اشتغال است، وقتى كه ظهر داخل شد، متمكن از صلاة ظهر و عصر است كه صرف الوجودش را مع الشرائط اتيان بكند، تكليف منجّز مى‏شود، علم به تكليف دارد، وقتى كه اين جور شد، احتمال مى‏دهد كه اين تكليف منجّز مخالفت بشود به واسطه خوابيدن.

بدان جهت نمى‏تواند بخوابد، بايد قضا اتيان كند و بعد بخوابد، اين در اين مواردى كه هست اين جور مقتضاى قاعده اشتغال و احتمال الضّرر مبادرت است، اين كه بعضى‏ها فرموده‏اند سيره عقلا و متشرّعه بر خلاف اين است، مى‏خوابند مى‏گويند انشاء الله پا مى‏شويم، گفتيم اينها موارد اطمينان و وثوق است، اين جاها مسلّم است، و امّا در مواردى كه خسته است، احتمال مى‏دهد كه نتواند صلاة را اتيان كند، ما در متشرّع متديّن اين را سراغ نداريم، متسامح فى الدّين باشد كه يك روز نماز قضا رفته است عيبى ندارد، يك روز چيزى نيست، از آنها مى‏شود اين جور تسامح، چون كه يك وقت از اصل نماز خواندن تسامح مى‏كند، مى‏گويد بعد قضائش را مى‏كنم، امّا آنهايى كه مبالات به دين دارند، بر ما ثابت نشده است كه كشف كنيم از اين سيره متشرّعه كه اين سيره متشرّعه در زمان ائمه هم بود، ائمه اين سيره را ديده‏اند و ردعى نكرده‏اند، معلوم مى‏شود كه آن قاعده اشتغال عقلى ترخيص در خلافش ثابت شده است، نه اين جور چيزى نيست، بدان جهت در ما نحن فيه حكم همين است.

3. تأخير انداختن نماز متعمدا و خواندن آن با تيمّم به دليل ضيق وقت

بعد ايشان مى‏فرمايد باز مورد آخر كه مورد عقوبتى است، شخصى نمازش را در اول وقت نخواند، آب دارد، آن جا حمامش است، گفتيم حمام در خانه‏اش است، گرم هم هست، خودش اين غسل را نكرد، يا وضوء را نگرفت عمداً و متعمداً تا پنج دقيقه از وقت صلاة باقى ماند، چهارمى اين بود كه من اراق الماء الموجود عنده مع العذر او الظّن بعدم وجوده بعد ذلك و كذا او كان على طهارة وضوء داشت، فاجنب مع العلم او الظّن بعدم وجود الماء، الخامس من اخّر الصّلاة متعمداً كه واجد الماء بود، من اخّر الصّلاة متعمداً الى ان ضاق وقته فتيمم، اين هم ظاهراً اين عروه اينها اشتباه است. الى ان ضاق وقتها بايد بشود، نه وقته، چون كه صلاة مؤنّث است، من اخّر الصّلاة متعمداً الى ان ضاق وقته يعنى وقتها در اين صورت فتمم الاجر الضیق به جهت ضیق الوقت تيمم كرد، او را بايد قضا كند، اين هم از موارد عقوبت است. اگر از يك روايتى استفاده مى‏كرديم كه تقصير در طلب يا تقصير در تأخير در صلاة موجب جزا است، جزائش هم استحبابى است، ملتزم مى‏شديم خلاف حكم عقل نيست، ولكن دليل اين جورى پيدا نكرديم كه اين معنا ملتزم بشويم.

جواز اتيان سائر غايات با تيمم به شرط عدم نقض و عدم زوال عذر

مسأله 9: «إذا تيمم لغاية من الغايات كان بحكم الطاهر ما دام باقيا لم ينتقض‌ و بقي عذره فله أن يأتي بجميع ما يشترط فيه الطهارة إلا إذا كان المسوغ للتيمم مختصا بتلك الغاية كالتيمم لضيق الوقت فقد مر أنه لا يجوز له مس كتابة القرآن و لا قراءة العزائم و لا الدخول في المساجد و كالتيمم لصلاة الميت أو للنوم مع وجود الماء‌».[2]

بعد رسيديم به مسأله معروفه‏اى كه سابقاً گفتيم، اشاره كرديم كه انشاء الله مى‏آيد، ايشان اين جور مى‏فرمايد، مى‏فرمايد وقتى كه مكلّف به جهت غايتى تيمم كرد، غايت يعنى چيزى كه مشروط به طهارت است، و طهارت مائيه بر او نمى‏تواند تحصيل كند، براى اتيان او تيمم كرد، مى‏فرمايد آن تيمم وقتى كه موجود شد، آن تيمم مى‏ماند، مادامى كه نقض نشده است، يعنى مادامى كه به حدث نقض نشده است، و مادامى كه عذر موجود است، عذر اگر عدم الماء است، عدم الماء موجود است، عذر اگر مرض است، مرض موجود است، تيمم نقض نشده است به حدث و آن عذر هم در شخص مكلّف موجود است، مى‏گويد پس وقتى كه آن شخص طهارتش موجود است، هر چيزى كه مشروط به طهارت بوده باشد، مى‏تواند در آن وقت اتيان بكند. مثلاً شخص مريضى بود، جنب بود، مريض بود، بايد تيمم بكند، آب ضرر دارد، اول وقت براى صلاة تيمم كرد، صلاتش را هم در خانه خواند، بعد ديد كه در مسجد صداى روضه مى‏آيد، گفت من كه عاشق اهل بيتم بروم به اين روزه گوش كنم، خودش هم جنب است، تيمم كرده است، الان هم مرضش باقى است، عيبى ندارد، بيايد به مسجد بنشيند ديگر، چون كه عذر باقى است، طهارتش هم نقض نشده است، عذرش باقى است، عيبى ندارد. يك استثنايى مى‏زند: مع بقاء العذر و عدم انتقاض التّيمم؛ هر مشروط بالطّهارة را مى‏تواند اتيان بكند «إلا إذا كان المسوغ للتيمم مختصا بتلك الغاية» اگر عذرى كه مسوغ تيمم است، مختص به آن غايتى باشد كه بر او تيمم گرفته است ديگر نمى‏تواند غايت ديگر اتيان كند.

چند تا مثال مى‏گويم، يكى از آن مثال‏ها اين است كه غسل نكرد و وضوء نگرفت تا آخر وقت شد، كلام غسل بكند، فوت مى‏شود صلاة، مى‏فرمايد اگر لعجز ضیق الوقت تيمم كرد، نمى‏تواند، غير از اين صلاة چيز ديگرى كه مشروط به طهارت است اتيان كند. حتّى اين شخص بخواهد و نمازش را برود مسجد بخواند، چون كه بيرون مسجد ايستاده است، تيمم كرد، يك قدم بگذارد توى مسجد وارد مى‏شود، نمى‏تواند، بايد در همان بيرون بخواند. وقتى كه سبب مسوغ مختصّ به آن غايت شد، وقتى كه تيمم كرد، غايات ديگر حلال نمى‏شوند. بعضى از اصحاب ما بلكه بعضى از آن علما قدس الله اسرارهم كه حاشيه در عروه داشتند، آنها گفته‏اند در حال صلاة مى‏تواند اتيان كند ساير غايت را، ساير مشروط بالطّهارة را، مثلاً وقتى كه نماز مى‏خواند قرآن را كسى باز كرد، اين دست مى‏زند به كتابت قرآن، آخر جنب يا محدث بالاصغر نمى‏تواند دست بزند مع الحدث به كتابت قرآن، گفته‏اند عيبى ندارد،چون كه در حال صلاة طهارت دارد، بلكه اينها مى‏گويند كه وقتى كه نماز را شروع كرد در آن تكبيرة الاحرام را بيرون مسجد گفت به مسجد مى‏تواند داخل بشود، چون كه در حال صلاة طهارت دارد، يك قدم بردارد وارد مسجد مى‏شود، حال، حال طهارت است، اين حرف را آنها فرموده‏اند، صاحب عروه هم اين جور فرموده است، در اين مسأله مهمه دو جهت بحث است، ما فعلاً جهت اولى را كه مرحوم صاحب عروه متعرّض او شده است در اين مسأله او را بحث مى‏كنيم، و آن اين است كه ساير غايات را مى‏شود اتيان كرد يا نمى‏شود؟ مى‏شود اتيان كرد، چون كه متطهر است، عذرش باقى است، تيمم طهارت او است، الان هم طهارت دارد، اين كه استثنا مى‏زند كه الاّ ان يكون سبق و مسبق اين فتواى صاحب عروه صحيح است در اين جهت. چرا؟ چون كه اگر يادتان بوده باشد، گفتيم ممكن است شخصى از يك جهت متمكن از وضوء بشود، از طرف ديگر نشود، به اضافتنا شىء آخر، اين اضافتنا شىء جنب متمكن از غسل بشود، به اضافتنا شىء اخر نشود، هر شيئى كه بالنسبة اليه غير متمكن است آنها جايز مى‏شوند.

و امّا نسبت به آنى كه متمكن است نه نسبت به او حدثش واقعى است، امر اعتبارى است، امر اعتبارى تابع اعتبار شارع است، مى‏گوييم خب اين شخص در آخر وقت كه وظيفه‏اش تيمم است، خودش هم جنب است، اگر نماز نخواند، غسل كرد، گفت من غسل مى‏كنم كه چيزى كه هست جنابتم رفع بشود، غسل كرد به اين كه من غسل مى‏كنم كه جنابتم رفع بشود، يا غسل مى‏كنم بر اين كه دستم را به قرآن بزنم، غسلش چه جور است؟ صحيح است يا واقعى است؟ مى‏گوييم صحيح است ديگر. چرا؟ آنهايى كه مى‏گويند باطل است درست نيست، صحيح است غسلش. چرا؟ چون كه در اصول زحمت كشيديم گفتيم كه امر به شى‏ء نهى از ضدّ خاص نمى‏كند، ولو اين امر دارد كه در آن وقت صلاتش را با تيمم اتيان كند، ولكن اين امر نهى از ضدّ خاصش نيست، غسل كردن ضد خاص است، او حرام نمى‏شود، او واجب است، بدان جهت گفتيم در باب ترتّب كه يك ماه، دو ماه زحمت كشیديم گفتيم بلكه شارع به ضد امر ترتبى مى‏تواند بكند كه اگر عصيان كردى آن صلاة مع التيمم را عصيان كردى وضوء بگير يا غسل كن، مى‏تواند امر بكند، روى اين اساس پس نسبت به غسل در آن حال متمكن است، مى‏تواند نمازش را قطع كند، مى‏تواند يعنى عقلاً، ولو واجب نيست، چيزى حرام است قطع كردن، ولكن اگر قطع كرد، غسلش را اتيان كرد غسلش صحيح است، امر ترتّبى دارد، بدان جهت در آن حال اگر غسل كند غسلش كه حرام نيست، قدرت تكوينى دارد، قدرت شرعى هم دارد، چون كه شارع غسل را حرام نكرده است، صلاة مع التّيمم را واجب كرده است يا اصول، همين مواردش هم اين جا است ديگر، بدان جهت در ما نحن فيه آن كسى كه در حال صلاة الله اكبر گفته است او متمكن از غسل است، دخولش در مسجد حرام است، ولكن متمكن از صلاة فى الوقت نيست، عدم تمكنش نسبت به او است، نسبت به او طهارت است، مى‏تواند صلاة را اتيان كند، امّا ساير امور كه بر همه آنها متمكن است و فرض اين است آنها را نمى‏تواند بكند. اين مطلب دنباله دارد، نرسيد به آخرش، انشاء الله بعد.



[1] سيد محمد کاظم يزدی، العروة الوثقى، (بيروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، چ2، ت1409ق)، ج1، ص502.

[2] سيد محمد کاظم يزدی، العروة الوثقى، (بيروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، چ2، ت1409ق)، ج1، ص503.